Cristiano Ronaldo daagt Coca-Cola en sportkoepels uit tot kleur bekennen
- Content
- 16 jun 2021 @ 11:30
- Link
-
Frank Peters
eigenaar / oprichter
Virtus Communications - SponsoringMVOMarketing
- 16 jun 2021 @ 11:30
- Frank Peters
Cristiano Ronaldo maakte gisteren een zeer zichtbaar statement bij een persconferentie tijdens het Europees Kampioenschap voetbal door demonstratief twee flesjes cola te verwijderen. What's next?
Ze waren neergezet voor sponsor Coca-Cola. Ronaldo pleitte vervolgens voor het drinken van water.
Deze beelden gingen de wereld over en nieuwsmedia besteedden massaal aandacht aan deze regelrechte aanval op het wereldconcern en de voetbalbond UEFA. Het Voedingscentrum stond in Nederland juichend op de banken na de actie.
Coca-Cola heeft slechts gereageerd via de UEFA met de woorden dat zij een variatie aan drankjes biedt voor verschillende behoeften, die tijdens het toernooi beschikbaar zijn voor spelers. Een eigen reactie of actie is nog uitgebleven en dat is een groot dilemma voor hen. Immers de actie van gezondheidsvoorvechter Ronaldo is een zeer bewuste actie en een duidelijk signaal richting de wereld, dat direct ook impact had op de beurswaarde van het bedrijf. Van de 4 miljard dollar beurswaardeverlies die het bedrijf direct leed, zal Coca-Cola vermoedelijk niet echt wakker liggen, want de beurskoers herstelt zich wel weer. Maar het ‘pleidooi’ voor een gezonde leefstijl van Ronaldo zal het concern wel iets moeten.
De actie lijkt een speldenprik. Maar zijn actie vraagt om het nemen van eigen verantwoordelijkheid en tonen van leiderschap en dat gaat verder dan een vlakke verklaring via de UEFA. Coca-Cola zal moeten opstaan en laten zien dat ze begrepen heeft wat hier gebeurde en hoe zij daarop nog actiever gaat acteren. Het hebben van een breed assortiment alleen is daarbij niet voldoende. De omgeving verwacht duidelijk meer. Maar ook sportkoepels, als de UEFA of NOC*NSF, zullen kleur moeten bekennen. Wat is hun positie op termijn ten opzichte van sponsoren met producten die niet aansluiten op een gezonde leefstijl, maar wel het platform van de sport gebruiken om hun producten onder de aandacht te brengen van de consument.
Cristiano Ronaldo heeft de voedingsmerkenwereld en sportwereld brutaal uitgedaagd om kleur te bekennen en de vraag is of zij deze handschoen gaan oppakken. Ik ben bang dat ze kiezen voor de meest gehanteerde crisiscommunicatiestrategie: duiken en hopen dat het wel weer overwaait.
Frank Peters
Virtus Communications
-
Frank Peters
- Werkt bij: Virtus Communications
- Functie: eigenaar / oprichter
- Website:http://virtuscommunications.nl/
- Profiel »
- frisdrank
- What's next
- PR
- voetbal
- Cristiano Ronaldo
- NOC*NSF
- water
- sponsoring
- gezond
- verwijderen
- KNVB
- merk
- kinderen
- suiker
- UEFA
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded Content Event - the place...
- BCE24: ING en Talpa over female empowerment in sport met focus...
- [Marketing the Rainbow #52b] Shell gaat van geel en rood naar...
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne tijdens Week van het geld
- Pets Place werkt samen met dierenexpert Floris Göbel
- Uitslag Corporate Content Awards - Cognito wint driemaal
Laatste Nieuws
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
- Uitslag Corporate Content Awards -... 13-03-2024
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne... 13-03-2024
- BCE24: ING en Talpa over female... 08-03-2024
- Pets Place werkt samen met... 06-03-2024
- Harper's Bazaar Business Club haakt... 01-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing