[column] Hiërarchie is old school

[column] Hiërarchie is old school
  • Content
  • 3 nov 2021 @ 09:58
  • 12971 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

‘G en Z’ers zijn doeners. Ze zijn zeer geëngageerd. Dat kan ook niet anders: ze worden elke dag geconfronteerd met klimaatverandering, woningnood en andere maatschappelijke problemen. Verandering teweeg brengen, dát is waar het ze om is te doen!’ ‘Die doe-mentaliteit betekent ook dat ze hiërarchie en bureaucratie vermijden.’

Ik citeer René Boender, internationaal marketeer en auteur van ‘Gen Z, verlangen naar verandering’ uit een artikel op managersonline. Uit hetzelfde artikel: ‘Verandering moet niet over veel schijven lopen, en routine moet uit processen worden gesloopt en worden geautomatiseerd.’ Volgens psycholoog Jos Ahlers is dit voor een significant deel toe te schrijven aan sociale netwerken. ‘Jongere generaties leren de wereld - en zichzelf - kennen via sociale netwerken. En een netwerk is een specifieke organisatievorm: plat, zonder senioriteit en nauwelijks hiërarchie.’ Lees het volledige verhaal. Razend interessant. Ik moet er wel aan wennen, maar kan me er veel bij voorstellen.

Ik voerde deze week een interessante discussie met een jonge gedreven bureaudirecteur naar aanleiding van mijn column waarin ik het misplaatst vind om je bureau een club te noemen. Maar als je naar de doe-mentaliteit van de doeners die niet graag binnen hiërarchie functioneren, dan ben je bijna verplicht om binnen je bedrijf de clubmentaliteit na te streven. ‘Maar noem het dan alsjeblieft geen club’, probeerde ik op tafel te leggen. Binnen een club zijn de leden de baas, en voorzitter zijn is iets anders dan leadership aan de dag leggen. Hoe het dan zat met de samenwerking met klanten? In dat soort relaties geldt toch nog steeds dat wie betaalt bepaalt. Nee dus, ik zat er naast. Partnership is de verkeerde naam voor de samenwerking tussen bureau en opdrachtgever op dit moment. Maar zoals ik begreep, ga je samen met je klant de uitdaging aan om een campagne te ontwikkelen, oplossingen te bedenken. Het is niet meer een kwestie van brengen en halen. Je moet continu met je klanten meebewegen en inspelen op hun veranderende businessbehoeftes. Een andere bureaudirecteur formuleerde het alsvolgt: ‘Je zoekt naar de uitdagingen van de consument die essentieel zijn voor de uitdagingen van merken. Sturend zijn cultuur, de kansen van nieuwe media en het slim gebruik van consumenteninsights, data en tech. Op basis daarvan wordt content gecreëerd en volg je de impact op mens en maatschappij. Zo begeleiden wij klanten de toekomst binnen.’

Maar noem het dan alsjeblieft geen club

In een interview met Lidewij Edelkort’, trendwatcher, zegt ze over deze ontwikkeling: ‘De vraag is: waarom zijn er partnerships tussen bedrijven die werken en helaas ook andere, die ondanks de intentie om met elkaar op te trekken, nooit van de grond komen? In mijn overtuiging komt dat omdat die samenwerking het niet in zich heeft om tot partnership uit te groeien, meestal omdat deze veel te veel transactie gestuurd. Een andere reden is dat één van de partijen veel te afhankelijk is van de ander, waardoor er nooit gelijkheid ontstaat tussen de partners.’ In datzelfde artikel poneert ze: ‘Het mooie aan een wilde tuin is dat alles groeit en bloeit, zonder zichtbare regels en grenzen, maar toch in volledige harmonie met elkaar. Stel je dat voor in een samenwerking tussen bedrijven. Twee partijen gaan een samenwerking aan omdat ze zich verbonden voelen, over dezelfde problemen nadenken en omdat ze erop vertrouwen ze samen tot iets goeds kunnen komen. Wat dat is? Dat weten ze nog niet. Waartoe het moet leiden? Ook dat is nog een vraagteken, maar dat ze iets gaan doen dat impact heeft, staat vast.’

Het interessante van dit soort samenwerkingsvormen is dat je, bijvoorbeeld als contentmarketingbureau, niet voortdurend probeert om je specifieke expertise of formats te verkopen, maar je juist verdiept in de visie van de klant en daar kennis en kunde aan toevoegt. Samen optrekken en elkaar versterken. Waarde toevoegen. Dat is wat de doeners van nu graag willen.

Weg met functieomschrijvingen zou ik zeggen. Je selecteert medewerkers op basis van een specifieke kerndiscipline, maar dat wil niet zeggen dat je alleen functioneert met een sterke focus. De doeners van nu willen vrijheid binnen hun functioneren, omdat ze dan het beste in hun vel zitten en de beste prestaties kunnen leveren.

Bij de bureaus van morgen gaat het dus om krachtenbundeling met de opdrachtgever om samen de beste prestatie te leveren.Beide partijen werken op deze manier aan het verhogen van het eigen kennisniveau. Deze manier van samenwerken stimuleert wederzijds begrip, vergroot de betrokkenheid en is een goede basis voor continue vernieuwing.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken