[designpanel] Comeback van Appelsientje?

[designpanel] Comeback van Appelsientje?
  • Design
  • 9 feb 2016 @ 08:00
  • 10609 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • PackagingDesignpanel

Marktleider Appelsientje is door Design Bridge in het nieuw gestoken. De grootste uitdaging was volgens het bureau het sapmerk weer te laten opvallen in het houdbare schap, aangezien veel merken met hun design de marktleider inmiddels waren gevolgd. Extra aandachtspunt was het uitstralen van puurheid, omdat niet-gekoelde sappen vaak gezien worden als bewerkt. Ons designpanel was gelijkgestemd maar het soms totaal oneens met ons panel van marketeers.

Oud naast nieuw

Stijn Braun, Mountain

Een geslaagde en sympathieke evolutie van een merkverpakking. De A staat onmiskenbaar van formaat in een zomerse en natuurlijke omgeving met het fruit fris en aantrekkelijk op de voorgrond. Geen overdaad, maar juist overzicht. Qua design en concept wat traditioneel en niet spannend, maar dat zorgt wel voor een rustpunt in het zenuwachtige sappenschap en rust is ook een concept. De verpakking voldoet aan de verwachting, zonder verrassingen. Prima dus.

Rapportcijfer 7

Tessa Oudijn, Brum Design

Appelsientje verkoopt zonlicht in een pak en is daarom al jaren één van de meest geliefde merken in Nederland.

Eerste reactie: na de restyling is de verpakking een stuk opgeruimder geworden. Er is een duidelijke keuze gemaakt voor de krachtige, iconische A die het schap uit knalt. Prachtig uitgevoerde fotografie met boomgaardgevoel. De communicatie en onderlinge segmentatie is sterk verbeterd, het ziet er heel logisch uit.

Bij nader inzien: te bedacht. De bovenkant van de verpakking ziet er nog warm en zonnig uit, maar daarna wordt het afstandelijk. De hoeveelheid wit laat het logo optimaal naar voren komen, maar maakt het geheel ook kil. De Hollandse ‘Van’ t land’-sappen zien er uit als een compromis, ze ogen na de restyling minder geloofwaardig en puur dan voorheen.

Rationeel een logische oplossing, maar ten koste van de sympathie en warmte van het merk.

Rapportcijfer 6

Steven de Cleen, ProudDesign

Appelsientje volgt de trend in de markt. Grote merken moeten blijven bouwen aan hun ‘memory structures’ om het onderscheid met andere merken en vooral Private Labels (PL) duidelijk te maken (Byron Sharp). Het vorige design met het fruitkratje was meteen na introductie al inwisselbaar met PL. Teveel algemene fotografie, te weinig merkeigen.


Net na de introductie in 2012

De grote design schoonmaak is goed gelukt en wat overblijft is alles wat het merk heeft: een groot logo en fruit uit de boom. Het beste onder de zon? In ieder geval niets nieuws onder de zon en daar schuilt het gevaar in. Want dit design bouwt niet mee aan een zonniger toekomst. Het is helderder, maar het heeft niets nieuws te vertellen. Teveel in de verdediging en minder in de aanval om mentaal leiderschap te claimen. Want dat ligt bij vers sap (AH fles/Innocent) of bijvoorbeeld Healthy People. Dit gaat de dalende interesse in de categorie houdbare sappen ook niet snel verbeteren. Voor je het weet sta je naast de houdbare melk! En wie drinkt dat nou nog?
 

'VOOR JE HET WEET, STA JE NAAST DE HOUDBARE MELK!'


 

Rapportcijfer 6+

Edwin Visser, SoGood

Appelsientje is terug en Goudappeltje en Tomatientje ook! De merknamen die jarenlang plaats hadden gemaakt voor reguliere productomschrijvingen zijn teruggekeerd met het nieuwe design. En dus kan de endorsement van Appelsientje nu opgeborgen worden in de iconische A. Fraai hoe die onderdeel is geworden van de totale compositie. Het pak straalt weer in zijn geheel ‘het beste onder de zon’ uit.

Maar de vraag is gerechtvaardigd of dit nog geloofwaardig is. Appelsientje is natuurlijk al lang ingehaald door koelverse varianten. In het persbericht staat dat niet gekoelde dranken vaak gezien worden als bewerkt en er wordt gesuggereerd dat dit bij Appelsientje niet zo is. Maar is dat ook zo? In de caseomschrijving van het bureau staat een interessant plaatje. Op de verpakking komt dit nu op een iets andere manier terug:


Er staat nu alleen nog dat het eventjes verhit wordt, maar in de eerdere versie stond dus duidelijk dat het ook eerst geconcentreerd wordt. Hoeveel bewerking is nog geen bewerking? Op de voorzijde staat wel vermeld dat het uit concentraat is:


En let op het subtiele verschil tussen ‘100% puur sap’ en ‘met 100% puur sap’.

Dus ja, het is een goed design van een oude belofte die helaas niet meer waargemaakt wordt door de producent. En dat ‘ziet’ de goedgeïnformeerde consument ook.

In 2012 beoordeelde het designpanel overigens ook al een nieuwe uitmonstering van Appelsientje, dus de wijzigingen volgen elkaar vlot op. Ik denk dat deze pakken langer op het schap kunnen blijven staan.
 

Rapportcijfer 7

 

Ons panel van marketeers heeft ook hun oordeel geveld. Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 3, 9 februari 2016.


Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens: 7

Marc van Eck, partner Business Openers: 3

Karina Zuiderveen, brand manager Hooghoudt: 7

 

Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.


Eerder beoordeelde designs:

Ziggo Sport

TomTom Bandit

Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google

Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis

Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum

 

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken