[wrap up] Platform Design januari 2018

[wrap up] Platform Design januari 2018
  • Design
  • 2 feb 2018 @ 09:18
  • 9946 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • Digital designVisual idPackaging

Wat gebeurde er zoal in de eerste maand van het nieuwe jaar op marketingtribune.nl/design? Het opvallendst was toch wel de uitspraak van de general manager Benelux van Wessanen over de Nederlandse packaging designindustrie.

In een interview met MarketingTribune beweert hij dat Nederlandse designbureaus ‘niet altijd de moeite nemen om zich grondig te verdiepen in de achtergronden en historie van ons merk en de biologische markt’ om zijn keuze voor een Frans designbureau uit te leggen. Design-Nederland reageert. Verder de eerste storecheck van het jaar in Berlijn, het designpanel oordeelt over het nieuwe logo van de Formule 1, de aftrap van een nieuwe serie blogs door Edwin Visser van SoGood, de top-3 goede doelen die nog in de race zijn voor een gratis verpakkingsontwerp door het jarige Brum en nog heel veel meer.

G O E D E  V O O R N E M E N S
‘Laten we geen Ubertje meer nemen’

Aan het begin van een vers nieuw jaar mogen de goede voornemens natuurlijk niet ontbreken. MarketingTribune vroeg designers die regelmatig bijdragen aan magazine en site naar die van hen. De redactie ontving echter niet alleen voornemens, maar ook visies, wensen en hartekreten.

N I E U W S
Ikea geeft zwangere vrouwen wel op een heel bijzondere manier korting
Ikea geeft zwangere vrouwen 50 procent korting als zij ‘op een zwangerschapstest-advertentie plassen’. Wel een heel bijzondere manier om een ledikantje aan te prijzen, via deze advertentie in een Zweeds vrouwenblad. Het woonwarenhuis nodigt vrouwelijke lezers uit op de advertentie te plassen – die een echte zwangerschapstest blijkt te zijn – en als zij daadwerkelijk in blijde verwachting zijn krijgen zij het ledikantje voor de helft van de prijs.

Top-3 gratis design
De afgelopen weken is MarketingTribune samen met verpakkingsontwerper Brum Design hard bezig geweest met het promoten van hun 10.000ste project, dat zij gratis weggeven aan een goed doel. Met het verstrijken van de deadline is het nu tijd om de balans op te maken.

Clever°Franke viert 10de verjaardag met opening Sensor Lab
Het Utrechtse ontwerpbureau Clever°Franke heeft ter ere van zijn 10de verjaardag een plek geopend voor de creatieve smart technology community: ‘Sensor Lab is gericht op het ontdekken, experimenteren en creëren van sensor- en smart technologies en fungeert als hub voor studenten, experts en organisaties, waar het delen van kennis centraal staat.’

D E S I G N P A N E L
Formule 1

Formule 1 heeft een nieuw logo, ontwikkeld door Wieden + Kennedy London. Volgens W+K Londen had F1 een nieuwe visuele identiteit nodig om een nieuw tijdperk in te gaan en de sport te herpositioneren als een wereldwijd media- en entertainmentmerk. Ons panel oordeelt.

S T O R E C H E C K
Berlijn

Steven trapte voor ons het jaar af in Berlijn en checkte de schappen van bioCompany, Rewe, KaDeWe en Hitt.

R O N D V R A A G
Zonnatura geeft voorkeur aan Frans designbureau

In het interview van MarketingTribune (editie 2 30 januari 2018) met Zonnatura - in het kader van de nieuwe campagne met kickbokser Rico Verhoeven - gooit Jeroen Mustert, general manager Benelux van Wessanen, een enorme knuppel in het hoenderhok van design-Nederland. Lees verder.

B L O G
Pretty in pin #1

Edwin Visser, directeur designbureau SoGood, en zijn broer Remco spaarden in hun jeugd merkspeldjes: ‘Begin jaren zestig kon je niet wachten totdat de boodschappen werden gebracht, want daar zaten speldjes bij! Je spaarde, ruilde en vol trots toonde je eenieder je verzameling.’ Deel 1 van de serie op basis van het archief van Visser.

O N D E R Z O E K
Hoe AI keuzestress voorkomt

Geen enkele retailer kan er omheen: een breed assortiment. Er is geen sector meer veilig voor de - online - giganten. Om hun plek veilig(er) te stellen, breiden retailers hun assortiment verder uit. Alles om de consument tevreden te houden in de hoop dat bijvoorbeeld Amazon hun markt niet betreedt. Maar doen brede assortimenten met tientallen keuzemogelijkheden de consument wel goed? Lees hier verder.

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken