Designen voor een coronaproof toekomst
- Design
- 16 jul 2020 @ 11:04
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - MaatschappijPrintProductdesign
- 16 jul 2020 @ 11:04
- Nanny Kuilboer
Mondkapjes oké, maar wat raken we allemaal wel niet aan qua oppervlakten waarop het coronavirus welig tiert?
Uit onderzoek blijkt dat virussen 9 dagen kunnen overleven op plekken die niet goed gedesinfecteerd worden, met alle gevolgen van dien. Een aantal designers houdt zich nu bezig met het redesignen van oppervlaktes die we allemaal dagelijks aanraken en deze te veranderen in virusdodende materialen, meldt Design Week. Dit zodat we niet meer bang hoeven te zijn voor deurklinken, kranen en gedeelde werkplekken op kantoor.
Natuurlijk is dit allereerst een wetenschappelijke uitdaging, zegt Design Week, maar het platform ziet ook mogelijkheden voor designoplossingen.
Antibacteriële druktechnologie
De Britse drukkerij Bodee startte de ontwikkeling voor een antibacteriële druktechnologie per toeval al in november 2019. Aanleiding was een plakkerige menukaart in een hamburgerrestaurant, aldus Pauline Sharratt van Bodee tegen Design Week: ‘Die menukaart bracht ons op het idee een antibacteriële technologie te integreren in het drukproces.’ De coronacrisis bracht het proces in een stroomversnelling.
Volgens Sharratt zijn antibacteriële druktechnieken een belangrijk stuk van de puzzel om te leven ten tijde van corona, maar ook voor erna.
Antibacteriële oppervlakten zijn niet nieuw, maar de meeste zijn niet coronaproof in contact met water of zelfs zweet. De techniek van Bodee is dat echter wel.
Antibacteriële meubels
Het Franse Serge Ferrari focust op antibacteriële meubels. Sébastien Baril van Serge Ferrari vertelt Design Week over de ‘flexibele membranen’ die zijn bedrijf produceert. Sinds de uitbraak van de coronapandemie houdt Serge Ferrari zich bezig met de ontwikkeling van een antiviraal membraan met zilverdeeltjes dat na 15 minuten 95% van het virus doodt en na een uur 99,5%.
Lees het hele artikel op Design Week. Beeld bij dit artikel met dank aan Bodee en Serge Ferrari.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Finale Mysteryland brengt ode aan... 05-09-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing