Nieuw logo en branding voor The University of the Arts Helsinki

Nieuw logo en branding voor The University of the Arts Helsinki
  • Design
  • 28 okt 2013 @ 09:50
  • 23354 x gelezen
  • Link
  • Remy van der Geer
    Remy van der Geer

    Creative Director
    Bril&Baard
  • BrandingVisual id

In het begin van dit jaar zijn The Finnish Academy of Fine Arts, Sibelius Academy en Theatre Academy Helsinki gefuseerd tot The University of the Arts Helsinki. Een mond vol. De eer was aan het Finse bureau BOND om de kunstacademie een energieke visuele identiteit te geven. Zij zochten hun heil in fluoriserende kleuren en luidruchtige typografie en dat werkt verrassend goed.

X marks the spot
'The strategy for the identity was to create a distinctive set of logotypes based on a common design language, and to introduce an anchor symbol that acts as a point of connection between the university mother brand and the three academy brands. The simple and bold "X" has plenty of meanings, just like art does. The symbol can be seen, for example, as a starting point, a destination, a meeting place, a location, a signature, an unknown force, a warning, an irritant, a question and a solution.' Aldus BOND.

Energie
De meest in het oog springende elementen van de identiteit zijn natuurlijk het geanimeerde logobeeld en de ontploffing van fluoriserende kleuren. BOND krijgt het goed voor elkaar om deze twee elementen te mengen tot een visuele beeldtaal die goed past bij een instelling waar creatieve geesten worden gezaaid, gevoed en geoogst. De dynamiek in de branding is eigenzinnig en edgy en toont de academie als een broeiend en kloppend hart van creatieve energie.



Making of a cover
Zeker de moeite waard is het filmpje ‘Making of a cover’ die op geniale wijze laat zien hoe de branding past bij de creatieve en educatieve grondslag van de academie. Het direct op de pers mengen van inkten zorgt voor een rasterloos verloop van kleuren. Een drukmethode die ieder boekje uniek maakt en tegelijkertijd laat zien hoe de student anders naar bestaande technieken leert kijken.

X marks... wat precies?
Een minpuntje vind ik de X die BOND gebruikt als herkenningspunt tussen de drie academies. Visueel werkt die weliswaar goed met de fluoriserende kleuren, cut-outs en pregen in de verschillende uitingen, maar past totaal niet bij de typografie in het logobeeld. Wat mij dan ook stoort aan de X is dat het een overbodige toevoeging lijkt. De logo’s, kleuren en typografie zijn op zichzelf identitair genoeg en de X dreigt daarmee betekenisloos te worden. Deze vorm had weggelaten mogen worden zodat de focus weer meer op de expressieve vormen en kleuren komt te liggen.

Karakter
Dat puntje van kritiek laat ik achter me. Het geheel is een solide case en zou moeten dienen als inspiratie voor onze kunstacademies. Het niet bepaald laagdrempelige karakter van het logo en het bombastische spel van kleuren en vormen maakt het één van de meest vernieuwende academie redesigns die ik in tijden heb gezien. Dat moet in Nederland toch ook mogelijk zijn?





Remy van der Geer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken