Inspiratie van Keith Haring

Inspiratie van Keith Haring
  • Design
  • 31 mrt 2017 @ 13:00
  • 28121 x gelezen
  • Link
  • Hans van der Vliet
    Hans van der Vliet

    Studio manager
    Leoprinting
  • Graphic

Op zoek naar een huisstijl kun je altijd inspiratie opdoen bij kunst. Hierom in mijn blog ook regelmatig aandacht voor een kunstenaar of een kunststijl. Deze blog gaat over een graffitispuiter uit New York die wereldberoemd werd.

Keith Haring werd geboren op 4 mei 1958 en groeide op in Kutztown, een klein dorpje in Pennsylvania. Het tekenen zat er al jong in, zijn vader was striptekenaar, dus het zat in zijn genen om ook kunstenaar te worden. Ook Keith wilde in eerste instantie strips tekenen en verhalen tot leven brengen. Hij zag voor het eerst moderne kunst toen hij het Modern Museum of Art bezocht in Washington DC. Nadat Keith highschool had afgemaakt, ging hij naar een kunstschool in Pittsburgh, Pennsylvania.

Graffitispuiter in NY
Hij ging steeds vaker grotere tekeningen maken. In 1978 verhuisde Keith naar New York City. Hij vond het prachtig om in de grote stad te wonen en kon er zijn inspiratie vandaan halen. Er waren daar grote musea en in zijn buurt waren veel kunstenaars aan het werk. Alleen al wanneer je over straat liep, voelde je de energie. Het was dan ook in New York waar Keith Haring zijn eigen, unieke, stijl vond. Zo verhaalde hij: ‘Ik kocht een rol papier, knipte er gaten in en legde het over de vloer. Daarna begon ik met schilderen.’ De eerste stukken waren abstract, maar vervolgens ontstonden er andere beelden, het waren mensen en beesten maar ook vliegende schotels. Keith had zelf geen idee waar deze figuren vandaan kwamen. Zijn stijl was geboren!

In New York viel het hem op dat er nog veel onbespoten zwarte vlakken in de metrostations waren. Hij begreep dat dit voor hem de ideale plaats zou zijn om zijn ideeën tot uiting te brengen. Het bespuiten van de metrostations werd zijn dagelijkse bezigheid.

De afbeelding is een screenshot van www.haring.com, de site van The Keith Haring Foundation, opgericht door Keith zelf in 1989. De stichting zet zijn werk voort en geeft beurzen aan kinderen en hiv- en aids-slachtoffers.

Na een tijdje kende iedereen het werk van Keith Haring. Uiteindelijk begon hij in kunstgalerijen zijn werk aan te bieden.

In zijn eerste expositie in New York schilderde hij eerst alle muren vol met zijn kunst, toen hing hij zijn schilderijen daar op. Door alle publiciteit van zijn werk in de metro, had hij al grote naamsbekendheid gekregen. Er kwamen daarom ook honderden mensen op zijn expositie af.

Wereldberoemd
Uiteindelijk had Haring exposities in Europa, Japan, en in de Verenigde Staten. Hij beschilderde ook een zijkant van een kerk in Italië.Als gevolg van deze naamsbekendheid steeg de prijs van zijn werken. Omdat hij wilde dat niet alleen rijken van zijn kunst konden genieten, opende hij een nieuwe winkel: The Pop Shop. In deze winkel waren posters, T-shirts, buttons en speldjes te koop met zijn kunst erop.

In 1988 kreeg Keith Haring aids. Ondanks deze ziekte ging hij toch door met zijn werk. Hij maakte posters over zijn ziekte en doneerde geld aan artsen die op zoek waren naar een medicijn. Na zijn dood in 1990 leeft Keith in zijn werk voort.

Dit blog is geschreven door Hans van der Vliet, studiomanager Leoprinting.nl.

Geinteresseerd in street art als inspiratie voor je merk? Volg dan de Dutch Street Art Awards!

Hans van der Vliet

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken