Amazon boekt recordwinst van 1,71 miljard euro met wankel imago

Amazon boekt recordwinst van 1,71 miljard euro met wankel imago
  • Food-en-retail
  • 31 jul 2018 @ 09:09
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • VerkoopFood

Amazon boekt in het tweede kwartaal van 2018 een winst van 1,7 miljard euro oftewel 2,5 miljard dollar. De winst is twee keer hoger dan wat analisten voorspelden. Opmerkelijk: non-retail is bij het merk winstgevender dan retail.

De omzetstijging van 39 procent naar 52,89 miljard dollar valt iets lager uit dan verwacht, meldt The Guardian. De winst is hoger dan verwacht gestegen: 1,286 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017. Ook in februari berichtte Distrifood over succescijfers. Amazon zag toen een verdubbeling in winst. Internationaal boekt Amazon ook verliezen, vooral operationele ter hoogte van 494 miljoen dollar. Wel meldt Amazon dat de marges in Europa en Japan zijn verbeterd.

Non-retail winstgevender dan retail
Amazon heeft de bedrijfsactiviteiten enorm uitgebreid, bijvoorbeeld met Amazon Prime en de overname van Whole Foods Markets (foto), signaleert Distrifood. Prime kan overigens gezien worden als kostenpost: in het afgelopen kwartaal koste dit Amazon 3,4 miljard dollar. Dit is 57 procent meer dan hetzelfde kwartaal in 2017. Volgens het merk is de recordwinst meer aan non-retail dan aan retail te danken. Financieel topman Brian Olsavsky claimt dat het succes vooral aan Amazon Web Services (AWS) te danken is, hun cloudcomputing-afdeling. Daarnaast wordt goede reclame genoemd als succesfactor. Nederlandse webshops voelen de druk van Amazon intussen toenemen. 'De Amerikaanse reus stookt het vuurtje nog wat op met de introductie van Prime Day in Nederland', meldde Het Parool onlangs nog onder de kop: Amazon komt het land in als een sluipschutter. Met een geschatte jaaromzet in Nederland van een kwart miljard euro moet Amazon echter vooralsnog veel lokale webwarenhuizen laten voorgaan. Ook op de winkelervaring van Amazon in Nederland is nog veel kritiek. Zo is de site slecht vertaald, tekent MarketingTribune-columnist Paul Moers aan.

Meer focus op stenen winkels
Intussen breidt Amazon uit met echte stenen winkels. Supermarktketen Whole Foods werd in 2017 voor bijna 14 miljard dollar aangeschaft. Ook heeft Amazon fysieke boekhandels en in thuisbasis Seattle de eerste supermarkt zonder kassa's. Door dit alles boert Amazon-topman Jeff Bezos goed, hij is de rijkste man op aarde en de eerste miljardair die de grens van twaalf cijfers passeert: 112 miljard dollar in the pocket. Nog duizelingwekkender is de stijging van zijn vermogen in het afgelopen jaar: met meer dan 39 miljard dollar. Die groei komt door de sterk stijgende aandelenkoersen van Amazon. Bezos bezit 16 procent van de aandelen in Amazon. Onder Nederlanders en elders zijn wel wat bedenkingen over het gerucht dat hij zijn eigen werknemers uitknijpt. Niet echt bewonderenswaardig.
(bronnen: ABN, The Guardian, Het Parool, Distrifood en AEX)

Hieronder: Amazone promo video



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken