[boxtoernooi] 'Maaltijdbezorgdiensten zijn slechte werkgevers'
- Food-en-retail
- 28 jun 2019 @ 09:10
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketing
- 28 jun 2019 @ 09:10
- Peter van Woensel Kooy
Deliveroo, Thuisbezorgd en Uber Eats knijpen hun bezorgers financieel uit. Dat zegt vakbond FNV op basis van eigen onderzoek. Ze betalen te weinig loon en zijn 'slechte werkgevers', melden RTLZ en Twinkle.
FNV komt tot die conclusie nadat het de inkomsten van de bezorgers vergeleek met de cao voor de sector transport en logistiek, stelt RTLZ in dit stuk. Uber Eats is volgens de FNV de slechtste werkgever van de drie groten: Deliveroo, Thuisbezorgd en Uber Eats. Het nettoloon komt in deze sector-cao uit op 13,99 euro per uur, bij Uber Eats zou dat volgens het onderzoek slechts 5,80 euro zijn. Als wordt gekeken naar het bruto uurloon, zijn er verschillen te zien van tussen de 20 tot 40 procent. De onderzoeksresultaten zijn inmiddels aan de Tweede Kamer overhandigd, aldus Twinkle.
‘Een algoritme’ als werkgever
De vakbond meent dat mensen die 'een algoritme' als werkgever hebben, automatisch een arbeidsovereenkomst moeten krijgen en hoopt dat de overheid de sector reguleert. Het kabinet wil in ieder geval al een minimumtarief voor zzp'ers van 16 euro per uur instellen. De afknijplonen voor de P van Personeel geven het bestellen bij maaltijdbezorgdiensten nu toch een nare bijsmaak, zeker in een periode waar elke fatsoenlijke Nederlandse werkgever de lonen een paar procenten verhoogt. Omdat het goed gaat en omdat er inflatie is. Een goede employer brand blijven of worden, lijkt bovendien in tijden van steeds grotere arbeidsmarktkrapte niet onverstandig.
(PvWK, bron: K-AF / Twinkle)
(bron: RTLZ)
Check hier ons dossier over het foodboxtoernooi
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- personeel
- inflatie
- RTLZ
- fatsoen
- Uber Eats
- slechtste werkgever
- gierig
- Thuisbezorgd
- Twinkle
- FNV
- distributie
- Deliveroo
- FNV
- graaien
- motivatie
- algoritme
- uitknijpen
- zakkenvullen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
- Kruidvat versterkt beautypositionering
- Albert Heijn zet tech in tegen voedselverspilling
- Fritz-kola introduceert Mischmasch in Nederland
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K taplocaties in Europa
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- DPG Media en Albert Heijn lanceren... 18-09-2025
- Start pilot 'De Betere Kantine' 18-09-2025
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes