[boxtoernooi] 'Maaltijdbezorgdiensten zijn slechte werkgevers'
- Food-en-retail
- 28 jun 2019 @ 09:10
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketing
- 28 jun 2019 @ 09:10
- Peter van Woensel Kooy
Deliveroo, Thuisbezorgd en Uber Eats knijpen hun bezorgers financieel uit. Dat zegt vakbond FNV op basis van eigen onderzoek. Ze betalen te weinig loon en zijn 'slechte werkgevers', melden RTLZ en Twinkle.
FNV komt tot die conclusie nadat het de inkomsten van de bezorgers vergeleek met de cao voor de sector transport en logistiek, stelt RTLZ in dit stuk. Uber Eats is volgens de FNV de slechtste werkgever van de drie groten: Deliveroo, Thuisbezorgd en Uber Eats. Het nettoloon komt in deze sector-cao uit op 13,99 euro per uur, bij Uber Eats zou dat volgens het onderzoek slechts 5,80 euro zijn. Als wordt gekeken naar het bruto uurloon, zijn er verschillen te zien van tussen de 20 tot 40 procent. De onderzoeksresultaten zijn inmiddels aan de Tweede Kamer overhandigd, aldus Twinkle.
‘Een algoritme’ als werkgever
De vakbond meent dat mensen die 'een algoritme' als werkgever hebben, automatisch een arbeidsovereenkomst moeten krijgen en hoopt dat de overheid de sector reguleert. Het kabinet wil in ieder geval al een minimumtarief voor zzp'ers van 16 euro per uur instellen. De afknijplonen voor de P van Personeel geven het bestellen bij maaltijdbezorgdiensten nu toch een nare bijsmaak, zeker in een periode waar elke fatsoenlijke Nederlandse werkgever de lonen een paar procenten verhoogt. Omdat het goed gaat en omdat er inflatie is. Een goede employer brand blijven of worden, lijkt bovendien in tijden van steeds grotere arbeidsmarktkrapte niet onverstandig.
(PvWK, bron: K-AF / Twinkle)
(bron: RTLZ)
Check hier ons dossier over het foodboxtoernooi
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- zakkenvullen
- algoritme
- FNV
- Thuisbezorgd
- motivatie
- personeel
- Deliveroo
- inflatie
- RTLZ
- distributie
- Uber Eats
- uitknijpen
- FNV
- fatsoen
- slechtste werkgever
- Twinkle
- gierig
- graaien
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers