[boxtoernooi] 'Maaltijdbezorgdiensten zijn slechte werkgevers'

[boxtoernooi] 'Maaltijdbezorgdiensten zijn slechte werkgevers'
  • Food-en-retail
  • 28 jun 2019 @ 09:10
  • 12706 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

Deliveroo, Thuisbezorgd en Uber Eats knijpen hun bezorgers financieel uit. Dat zegt vakbond FNV op basis van eigen onderzoek. Ze betalen te weinig loon en zijn 'slechte werkgevers', melden RTLZ en Twinkle.

FNV komt tot die conclusie nadat het de inkomsten van de bezorgers vergeleek met de cao voor de sector transport en logistiek, stelt RTLZ in dit stuk. Uber Eats is volgens de FNV de slechtste werkgever van de drie groten: Deliveroo, Thuisbezorgd en Uber Eats. Het nettoloon komt in deze sector-cao uit op 13,99 euro per uur, bij Uber Eats zou dat volgens het onderzoek slechts 5,80 euro zijn. Als wordt gekeken naar het bruto uurloon, zijn er verschillen te zien van tussen de 20 tot 40 procent. De onderzoeksresultaten zijn inmiddels aan de Tweede Kamer overhandigd, aldus Twinkle.

‘Een algoritme’ als werkgever
De vakbond meent dat mensen die 'een algoritme' als werkgever hebben, automatisch een arbeidsovereenkomst moeten krijgen en hoopt dat de overheid de sector reguleert. Het kabinet wil in ieder geval al een minimumtarief voor zzp'ers van 16 euro per uur instellen. De afknijplonen voor de P van Personeel geven het bestellen bij maaltijdbezorgdiensten nu toch een nare bijsmaak, zeker in een periode waar elke fatsoenlijke Nederlandse werkgever de lonen een paar procenten verhoogt. Omdat het goed gaat en omdat er inflatie is. Een goede employer brand blijven of worden, lijkt bovendien in tijden van steeds grotere arbeidsmarktkrapte niet onverstandig.
(PvWK, bron: K-AF / Twinkle)


(bron: RTLZ)

Check hier ons dossier over het foodboxtoernooi

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken