[onderzoek] Wat willen we voor Valentijn?

[onderzoek] Wat willen we voor Valentijn?
  • Food-en-retail
  • 13 feb 2020 @ 15:48
  • 18168 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodConcept

Wat hebben sushi, een Volvo V40 en skydiven met elkaar gemeen? Het zijn alle drie echte Valentijnsdag-wensen van mensen uit consumentenpanel van C.Journey.

Maar als je nog niet weet wat jij dit jaar gaat geven, hoeft het niet heel origineel te zijn. Uit het onderzoek blijkt dat je 98% kans hebt dat je partner het heel leuk of zelfs fantastisch vindt als je iets geeft.

Valentijnsdag heeft een beetje een Marmite-imago: you love it or you hate it . Maar een onderzoek onder ons consumentenpanel bevestigt dat niet. Slechts twee procent vindt deze dag vreselijk. Zeven van de tien van de mensen uit het consumentenpanel van C.Journey, dat het onderzoek uitvoerde, lijkt het leuk als er iets voor hen gedaan wordt. En 83% is van plan er iets aan te doen. Valentijnsdag is mainstream. De vraag is of deze plannen ook worden uitgevoerd, want vorig jaar heeft maar één-derde van de respondenten iets kregen.

Maar wat willen we voor Valentijn?

Veel marketeers weten dat het niet om producten gaat, maar om ervaringen, als je een goede relatie wilt. 'Uit ons onderzoek blijkt dat ook', aldus C. Journey, 'De meeste mensen willen een weekendje, nachtje of avondje weg. Hierna zijn bloemen een het vaakst genoemde antwoord. Bloemen vind ik ook een ervaring. En chocolade ook - het derde meest gevraagde cadeau. “Mijn advies? Lever een ervaring van wereldklasse deze Valentijn', aldus Milou van der Erf van C.Journey.

Doe niet niets
Dat je een ervaring moet geven is een open deur. Net als niets doen geen optie is, vo,lgens de onderzoekers. 'Meer dan driekwart van de mensen die in een steady relatie zitten, willen dat er op Valentijnsdag iets voor hen gedaan wordt. Het maakt eigenlijk niet uit wát je geeft. Want 98% van alle cadeau’s die vorig jaar gegeven werden, vonden respondenten wel leuk of fantastisch.


'Stel je voor dat je zulke percentages zou scoren bij je volgende marketing-initiatief. 55% van deze cadeaus werden fantastisch gevonden, door 43% wel leuk, bij een n= 148 Erg origineel waren de cadeaus niet volgens onze respondenten. De cadeaus die zij vorig jaar kregen scoorde gemiddeld 51 op een meter van 0- origineel en 100- standaard.'
(PvWK, beeld: Miroslava / Unsplash)

Ervaringen in gang zetten
'Meer info over Valentijns-verwachtingen en over het consumentenpanel van
C.Journey klik hier.'

(bron: C.Journey)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken