25% retailers zorgeloos over continuïteit

25% retailers zorgeloos over continuïteit
  • Food-en-retail
  • 12 mei 2020 @ 08:00
  • 10920 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenOnderzoekMarketing

Een kwart van de retailers maakt zich geen zorgen over de continuïteit van zijn of haar bedrijf wegens de coronacrisis. Dit zijn voornamelijk retailers die online actief zijn, blijkt uit onderzoek.

29 procent van de onlineretailers maakt zich geen zorgen. Dit blijkt uit onderzoek van online B2B marketplace Orderchamp, uitgevoerd onder 657 retailers. Door de coronacrisis zijn sommige winkels gesloten en mijden consumenten de winkelstraat. Eén op de vijf (20%) retailers geeft aan zich zorgen te maken over de continuïteit van zijn bedrijf. Van de retailers met enkel een fysieke winkel ligt dit percentage iets hoger: op 24 procent.

Online aan de slag
Tegelijk geeft 63 procent van de Nederlandse fysieke retailers aan nog steeds actief te zijn. Alle retailers samengenomen, zowel fysiek als online, is maar liefst 83 procent actief, ondanks de coronacrisis. Verder geeft zeven op de tien (71%) aan nu meer te focussen op online retail, nu er voor hun fysieke winkel momenteel minder mogelijkheden zijn.

Joost Brugmans, ceo van Orderchamp: 'Veel retailers spelen in op het, al dan niet online, aanbieden van populaire productcategorieën is zoals woonaccessoires, verzorgingsmiddelen, speelgoed, wenskaarten, cadeaus en buitenproducten, zoals planten en bloemen. Daarnaast zien we dat retailers deze tijd benutten om taken op te pakken waar ze normaal de tijd niet voor hadden. Ze kijken bijvoorbeeld naar het algehele financiële plaatje en brengen de liquiditeit in kaart. Hierdoor kunnen ze te allen tijde weloverwogen beslissingen nemen.'

Waardebonnen om direct cashflow te generen
Om de klantbetrokkenheid te behouden kan er gewerkt worden met promotietools of waardebonnen. Promotietools zijn bijvoorbeeld advertenties via social media, gratis bezorging of het uitbreiden van het productaanbod. 65 procent van de retailers geeft aan deze of andere promotietools te hebben ingezet. Ook waardebonnen worden ingezet. Eén op de vijf (20%) maakt al gebruik van waardebonnen, om daarmee ook direct cashflow te genereren. Nog eens veertig procent overweegt het gebruiken van waardebonnen.

Het onderzoek is uitgevoerd door Orderchamp onder 657 retailers die gebruik maken van Orderchamp. De respondenten bestaan uit retailers met fysieke én online winkels, of enkel een fysieke of online winkel. 
(PvWK, beeld: Andrea Piacquadio / Pexel) 

Over Orderchamp
'Orderchamp, opgericht in 2019, is een online B2B Marketplace waar merken en retailers met elkaar worden verbonden om wholesale te verbeteren. Orderchamp gelooft dat het ouderwetse businessmodel van inkoopbeurzen, sales vertegenwoordigers en achterhaalde cash-en-carry centra toe is aan een digitale vernieuwing. Het bedrijfsdoel is om moderne technologie beschikbaar te stellen aan kleinere bedrijven zodat zij kunnen profiteren van alle voordelen die normaal alleen weggelegd zijn voor grote spelers. Zo werkt Orderchamp met volle kracht aan een betere toekomst. Meer informatie: https://www.orderchamp.com.'

(bron: Orderchamp)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken