[onderzoek] 'Reputatie AH onder vuur door te zelfverzekerde houding'
- Food-en-retail
- 13 apr 2021 @ 06:26
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 13 apr 2021 @ 06:26
- Peter van Woensel Kooy
De incidenten rond Albert Heijn stapelen zich op en worden breed uitgemeten in de media. Niet zonder gevolg voor de reputatie, blijkt uit de zevende editie van het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Saillant: AliExpress duikt op in de Top 10 retailmerken met de hoogste groeiverwachting.
Een boerenopstand bij het Albert Heijn distributiecentrum, coronaboetes voor leveranciers die niet op tijd leveren en winkelbeveiligers die hardhandig optreden tegen klanten zonder mondkapje. De incidenten stapelen zich op en worden breed uitgemeten in de media. Niet zonder gevolg voor de reputatie van de grootgrutter, blijk uit de zevende editie van het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. In het jaarlijkse onderzoek stond Albert Heijn vanaf 2017 steevast op plaats twee in de lijst, maar sinds de corona-uitbraak is het plotsklaps de grootste daler in merkwaarde. Volgens de 1.500 ondervraagden komt de grootste supermarktketen van Nederland als 'te zelfverzekerd' over.
Voor het eerst in vijf jaar tijd is de Top drie van sterkste retailmerken van Nederland veranderd. Bol.com staat nog onbetwist aan kop. Kruidvat en Hema claimen plaats twee en drie. Albert Heijn zakt voor het eerst in vijf jaar naar de vierde plaats. Het bedrijf is zelfs de grootste daler van alle onderzochte retailmerken.
Merkadviseur Hendrik Beerda hierover: ‘De grootste supermarktketen van Nederland met exploderende winsten wordt in deze zware tijden als te zelfverzekerd, en dus eigenlijk als té arrogant, ervaren. Terwijl juist in coronatijd de creativiteit van ondernemers het onderscheid kan maken. Het advies aan Albert Heijn is dan ook om een deel van de coronawinst te investeren in een charmeoffensief. Meer inzetten op sympathieke acties zoals het steunen van lokale restaurants in het koelvak of een coronabonus voor personeel helpt om de neerwaartse reputatiespiraal om te buigen.’
Top 5 sterkste retailmerken van Nederland 2021 (+ positie in 2020)
1. (1) Bol.com
2. (3) Kruidvat
3. (7) Hema
4. (2) Albert Heijn
5. (5) Action
Sterkste dalers in merkkracht 2020-2021
1. Albert Heijn
2. Keurslager
3. Boots
4. Prénatal
5. MediaMarkt
‘AliExpress grootste gevaar voor Nederlandse retailketens’
In tegenstelling tot Albert Heijn, zijn het volgens BBC retailmerken Amazon en AliExpress die oprukken. 'Uit het niets betreedt de Chinese webgigant AliExpress in 2021 de ranglijst van sterkste retailmerken op plaats 38. De vijfde positie op de ranglijst van verwachte groeiers laat zien dat van AliExpress het grootste gevaar uitgaat voor de bestaande spelers in de Nederlandse retailmarkt. Sinds 2015 wordt de top 10 van verwachte stijgers in populariteit door vrijwel dezelfde partijen ingevuld. De nummers één en twee zijn zelfs al zes jaar gelijk: Bol.com en Action.'
Top 10 retailmerken met de hoogste groeiverwachting in 2021 (+ positie in 2020)
1. (1) Bol.com
2. (2) Action
3. (4) Kruidvat
4. (3) Coolblue
5. (-) AliExpress
6. (6) Jumbo
7. (9) Amazon
8. (5) IKEA
9. (7) Lidl
10. (8) Albert Heijn
Amazon sterkste stijger
De ranglijst van hardste stijgers in merkwaarde wordt in 2021 ingenomen door Amazon. In de periode 2015-2020 steeg de Amerikaanse online retailer gestaag van de 80e naar de 62e plaats in de top 100 van meest waardevolle retailers die in Nederland actief zijn. In coronatijd neemt Amazon een spurt naar de 49e positie. ‘Toch is er nog veel terrein te winnen voor Amazon’, aldus merkadviseur Beerda. ‘Qua online winkelgemak worden vijf webwinkels beter beoordeeld dan Amazon, waaronder bol.com, Coolblue, 123inkt.nl en Wehkamp. Het blijkt dat de Nederlandse consument nu nog het meeste vertrouwen heeft in een webwinkel van Nederlandse origine.’
(PvWK, beeld: Shotkit / Pexels)
Top 5 stijgers in merkkracht 2020-2021
1. Amazon
2. Rituals
3. Holland & Barrett
4. ZARA
5. 123inkt.nl
Onderzoek onder 11.400 respondenten sinds 2015
'Het Retail Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd. Voor het onderzoek zijn sindsdien 11.400 respondenten ondervraagd. Over de 100 grootste retailmerken in omzet wordt navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk wordt op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.'
(bron: BBC)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Hendrik Beerda Brand Consultancy
- media
- AliExpress
- merkpositie
- retail
- onderzoek
- Albert Heijn
- retailmerken
- hoogste groeiverwachting
- Top 10
- uitgemeten
- incidenten
- Retail Merkenonderzoek
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing