Personeelstekort fnuikt horeca
- Food-en-retail
- 31 jan 2022 @ 12:33
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - DoelgroepenKlanten
- 31 jan 2022 @ 12:33
- Peter van Woensel Kooy
De horeca is heropend maar kan nog niet alle terugkerende klandizie aan. Tijdens de lockdown is namelijk veel tijdelijk personeel massaal in andere sectoren aan het werk gegaan, zoals bij de GGD.
'Voor de coronacrisis speelde het personeelstekort al. Maar Covid heeft absoluut niet geholpen', bevestigt Dirk Beljaarts, directeur van Koninklijke Horeca Nederland in De Telegraaf. CBS-cijfers laten volgens hem zien dat voor corona, in het vierde kwartaal van 2019, het aantal openstaande vacatures in de horeca ruim 23.000 bedroeg. In het derde kwartaal van 2021 was dit opgelopen tot ruim 34.000. Terwijl het aantal vacatures tijdens de lockdown al was afgenomen.
Ik wens u veel personeel
Overal in Nederland wringt het met de P van Personeel (zie ook de nieuwe MarketingTribune dossier Personeel printeditie 1-'22). Beljaarts noemt het in de krant extra wrang voor horecaondernemers, omdat ze zo zwaar gedupeerd zijn door de coronamaatregelen. 'De sector is nu aan het opkrabbelen en wil de schulden af gaan lossen. Maar door het personeelstekort staat het verdienmodel onder druk. Bij KHN komen duizenden klachten binnen van ondernemers die personeel naar de GGD hebben zien vertrekken. Beljaarts spreekt van oneerlijke concurrentie: Op zondagen betaalt de overheid een uurloon van €23. Daardoor hebben zij geen tekorten, maar de horeca, die op last van de overheid gesloten was, wordt dubbel gepakt.'
Sommige ondernemers zetten al robots in om de werkdruk te verlagen.
(bronnen: Telegraaf, KHN en MT, foto: Andrea Piacquadio / Pexels)
Lees ook: Pfff... Personeel gezocht in horeca - CustomerFirst
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Sinterklaascampagne van Raak zoomt in op online gedrag
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- [marketeer 237] Patricia Douma - marcombazin Dopper: 'Wij zijn...
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als non-endemic showroomals...
- [marketeer 238] Josje Geluk - founder Luck Bag: 'Marketing...
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw platform geeft vrouwelijke...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Fritz-kola start... 01-12-2025
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in... 01-12-2025
- [marketeer 238] Josje Geluk -... 28-11-2025
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als... 27-11-2025
- AAlcoholvrij speciaalbier groeit... 27-11-2025
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw... 25-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




