Personeelstekort fnuikt horeca
- Food-en-retail
- 31 jan 2022 @ 12:33
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - DoelgroepenKlanten
- 31 jan 2022 @ 12:33
- Peter van Woensel Kooy
De horeca is heropend maar kan nog niet alle terugkerende klandizie aan. Tijdens de lockdown is namelijk veel tijdelijk personeel massaal in andere sectoren aan het werk gegaan, zoals bij de GGD.
'Voor de coronacrisis speelde het personeelstekort al. Maar Covid heeft absoluut niet geholpen', bevestigt Dirk Beljaarts, directeur van Koninklijke Horeca Nederland in De Telegraaf. CBS-cijfers laten volgens hem zien dat voor corona, in het vierde kwartaal van 2019, het aantal openstaande vacatures in de horeca ruim 23.000 bedroeg. In het derde kwartaal van 2021 was dit opgelopen tot ruim 34.000. Terwijl het aantal vacatures tijdens de lockdown al was afgenomen.
Ik wens u veel personeel
Overal in Nederland wringt het met de P van Personeel (zie ook de nieuwe MarketingTribune dossier Personeel printeditie 1-'22). Beljaarts noemt het in de krant extra wrang voor horecaondernemers, omdat ze zo zwaar gedupeerd zijn door de coronamaatregelen. 'De sector is nu aan het opkrabbelen en wil de schulden af gaan lossen. Maar door het personeelstekort staat het verdienmodel onder druk. Bij KHN komen duizenden klachten binnen van ondernemers die personeel naar de GGD hebben zien vertrekken. Beljaarts spreekt van oneerlijke concurrentie: Op zondagen betaalt de overheid een uurloon van €23. Daardoor hebben zij geen tekorten, maar de horeca, die op last van de overheid gesloten was, wordt dubbel gepakt.'
Sommige ondernemers zetten al robots in om de werkdruk te verlagen.
(bronnen: Telegraaf, KHN en MT, foto: Andrea Piacquadio / Pexels)
Lees ook: Pfff... Personeel gezocht in horeca - CustomerFirst
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
- De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen... 31-10-2025
- CBL reageert op verkiezingsuitslag:... 31-10-2025
- Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van... 31-10-2025
- Magnum lanceert Hydro Ice,... 31-10-2025
- MediaMarkt introduceert landelijk... 30-10-2025
- Oatly voorspelt 5 smaaktrends van... 30-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




