Vrumona lanceert Rockstar Energy Drink in Nederland

Vrumona lanceert Rockstar Energy Drink in Nederland
  • Food-en-retail
  • 11 mrt 2022 @ 15:50
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodIntroductie

Vrumona voegt vanaf 14 maart 2022 een nieuwe ster toe aan haar assortiment: Rockstar Energy Drink. Rockstar is onderdeel van PepsiCo en beschikbaar in 30 landen. Daarmee is het de derde grootste energy drink wereldwijd.

In lijn met Vrumona’s missie om de frisdrankcategorie gezonder te maken, wordt Rockstar in Nederland bewust in 25cl blik geïntroduceerd en bevat het minder suiker dan de bekende energy drinks. Daarnaast richt Rockstar zich in communicatie en activatie volledig op de suikervrije variant. Hiermee wil Vrumona de drijvende kracht zijn achter suikerreductie in het energy segment, omdat momenteel nog 80% van deze dranken suiker bevat. Rockstar richt zich op de alledaagse momenten waarop mensen wat meer energie kunnen gebruiken en is beschikbaar in drie varianten: Original No Sugar, Original en Refresh Tropical Guava No Sugar.

Vrumona staat voor ‘goed en gezond drinken voor iedereen’ en is sinds 2015 bezig met het snel verminderen van het suikergehalte in alle frisdranken. Samen met horeca en retailers is hard gewerkt om consumenten een ruim aanbod verantwoorde alternatieven te bieden. In de zomer van 2021 behaalde Vrumona een bijzondere mijlpaal toen bleek dat de dranken binnen het portfolio 1 miljard minder suikerklontjes bevatten dan in 2015. Inmiddels is 60% van het portfolio van Vrumona laagcalorisch (o.b.v. 2021 data).

Bewust kiezen voor suikervrij
Vrumona wil dat minder suiker snel het nieuwe normaal wordt in de frisdrank- categorie, ook binnen het segment energy drinks. Om dat te bereiken is het belangrijk dat consumenten een bewuste keuze voor minder suiker kunnen maken. Evelien Sanders-De Boer, Managing Director van Vrumona: 'We kunnen aan de zijlijn blijven staan bij het tweede grootste segment, dat nog steeds veel suiker bevat, of we kunnen het speelveld betreden en ook hier de transitie naar minder suiker inzetten. Het merendeel van de communicatie rondom Rockstar is gericht op de Original No Sugar variant. Een aanpak die eerder al succesvol bleek voor Pepsi MAX. Dit suikervrije merk weet al meer dan 3 jaar opvallend veel nieuwe consumenten aan te trekken. Mochten mensen toch willen kiezen voor een energy drink met suiker, dan is Rockstar Original een meer verantwoorde optie: deze bevat namelijk per 100 milliliter 56% minder suiker dan concurrerende merken.'

Energy segment blijft achter in suikerreductie
Energy drinks zijn qua omzet een groot en belangrijk onderdeel van de frisdrankmarkt dat jaarlijks een groei met dubbele cijfers laat zien. Het segment blijft echter achter als het gaat om de transitie naar minder suiker. Het segment energy drinks zit momenteel maar liefst 50% boven het gemiddelde suikergehalte van de gehele categorie Fris, Water, Sap & Siropen. Vrumona wil hier met Rockstar snel verandering in brengen en de transitie naar suikervrij ook in het energy drinks segment versnellen. Vrumona heeft hierin al grote stappen gezet en zit met haar frisdrank portfolio nu al 40% onder het gemiddelde qua suikergehalte.

Evelien Sanders-De Boer: 'Rockstar is internationaal een groot merk en we zijn trots dat we het aan ons portfolio kunnen toevoegen. We zien dat er voldoende ruimte is voor een nieuwe energy drink in Nederland en vinden het een mooie uitdaging om het merk ook hier goed op de kaart te zetten en de markt wakker te schudden met een merk met een andere focus. Omdat het merk nieuw is voor veel Nederlanders, willen we onder het mom ‘proeven is geloven’ zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met onze nieuwe ster. Naast het laten proeven van Rockstar, onderstrepen we in onze communicatie dat ook suikervrije energy drinks garant staan voor een energieboost. Dit komt door de functionele ingrediënten in de drank, zoals cafeïne, vitamine B en vitamine C. Het wordt een grootse lancering vanuit de gebundelde krachten van PepsiCo en Vrumona.'
(PvWK)

Over Vrumona
'Frisdrankproducent Vrumona is onderdeel van Heineken NV en richt zich sinds haar oprichting in 1945 op de productie en verkoop van frisdranken in Nederland. Vrumona produceert en verkoopt zowel eigen merken zoals Royal Club, Crystal Clear, Sourcy, Russell & Co en Sisi als merken in licentie, waaronder Pepsi, 7up, Ranja en Rivella. Gedreven door haar missie “Goed en Gezond Drinken voor Iedereen”, zet Vrumona in op het gezonder maken van de frisdrankcategorie. Zo heeft Vrumona sinds 2015 het suikerpercentage van haar frisdranken jaarlijks met 5% weten te reduceren en bestaat inmiddels 60% van haar portfolio uit laag calorische dranken met minder dan 5 Kcal per 100 milliliter.'

(bron: Vrumona)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken