Normec Sensory: 'First Choice Cola Zero net zo goed getest als de marktleider'
- Food-en-retail
- 8 sep 2022 @ 15:13
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekFood
- 8 sep 2022 @ 15:13
- Peter van Woensel Kooy
First Choice Cola Zero, het challenger brand van Superunie, is net zo goed getest als 'de bekende A-merkvariant'. Dit is de uitkomst van een blinde smaaktest onder 150 respondenten in Nederland.
Deze respondenten zijn afkomstig uit Nederland en drinken volgens de onderzoekers allen regelmatig cola zonder suiker. Het onderzoek vergeleek twee soorten suikervrije cola: First Choice Cola Zero en 'de variant van het bekende A-merk.' De smaaktest werd uitgevoerd door het Smaakhuis van Normec Sensory in Amstelveen en is in wisselende volgorde getest om volgorde-effecten uit te sluiten. Het 'bekende A-merk' ontving een 7,0 en First Choice Cola Zero een 7,2. De conclusie van het onderzoek is dat First Choice Cola Zero net zo goed getest is als het meest verkochte colamerk ter wereld.
Ook aan de (vak)media zijn dozen uitgedeeld met daarin een afgeplakt blikje A en blikje B, zodat de redacties zelf kunnen testen, nadat beide blikjes eerst even in de ijskast zijn gekoeld. Vermoedde de MarketingTribune eerst een stunt (bijvoorbeeld twee blikjes met dezelfde samenstelling), bleek later via een QR code dat het zowel First Choice Cola-Zero als Coca-Cola Zero betrof. De blinde smaaktest zou moeten uitwijzen dat First Choice Zero ‘net zo goed als bekend A-merk én goedkoper’ is. Een uitdagend, niet alledaags perspakket.
'Het resultaat van deze blinde smaaktest is een belangrijke mijlpaal voor onze First Choice Cola Zero. De cola wordt net zo lekker als een A-merk cola gevonden. Goed nieuws voor onze leden en consumenten, want we zijn ook nog eens goedkoper. In deze tijden met stijgingen in prijzen is dat fijn voor de portemonnee,' licht Chrischa Ligtenberg, Marketing Director bij inkooporganisatie Superunie, toe.
De smaaktest
De smaaktest laat volgens Superunie zien dat de deelnemers geen grote verschillen proefden tussen de twee colamerken. 'Zo zijn er geen significante verschillende scores op het uiterlijk van cola zero, de kleur en geur, de smaak, en de mate van verfrissing genoteerd. Ook de doordrinkbaarheid, sterkte van smaak, zoetheid, zuurte, hoeveelheid koolzuur en nasmaak werden even goed beoordeeld als het bekende A-merk. Er is een algemeen oordeel uitgevraagd bij de proevers, waar een score van 7,2 voor First Choice Cola Zero en een 7 voor de A-merk variant werd uitgegeven.'
Over First Choice
'Sinds 1996 kan iedereen elk moment van de dag genieten van de originele authentieke receptuur van First Choice Cola. First Choice Cola is er in blikjes van 150, 250 en 330 ml, in flesjes van 500 ml en flessen van 1 en 1,5 liter bij de leden van Superunie: DekaMarkt, Sligro, Hoogvliet, Vomar, Spar, Plus, Boni, Jan Linders, Boon, COOP, Poiesz en Dirk. First Choice Cola heeft niet alleen de beste prijs, maar ook een geweldige smaak én prik. Verrassend lekker voor een prikkie!'
(bron: First Choice)
Over Superunie
'Superunie is de inkoopcoöperatie die in Nederland twaalf onafhankelijke supermarktorganisaties vertegenwoordigt. De leden van Superunie beleveren meer dan 1.650 supermarkten, die lokaal, regionaal en/of landelijk verspreid zijn. Tezamen voorzien deze supermarkten ongeveer een derde van de Nederlandse bevolking van de dagelijkse boodschappen. Zo draagt de collectieve inkoop via Superunie bij aan de pluriformiteit in de Nederlandse food Retail. Superunie is al ruim 65 jaar succesvol.'
(bron: Superunie)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- marketing
- Coca-Cola Zero
- test
- variant
- suiker
- Cola Zero
- discount
- A-merk
- Chrischa Ligtenberg
- challenger brand
- First Choice
- merk
- Coke
- Superunie
- Pepsi
- prijs
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve Naturals: 'Mijn meest...
- Albert Heijn combineert kerst en goede doel
- Black Friday groeit uit tot Black November
- [column] Waarom authentiek zijn niet meer genoeg is
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sinterklaascampagne van Raak zoomt... 21-11-2025
- [marketeer 237] Patricia Douma -... 21-11-2025
- Disney heropent pop-up in Batavia... 20-11-2025
- 42 organisaties lanceren GroenGezond19-11-2025
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




