[onderzoek] Circulair veevoer kan miljard mensen extra voeden
- Food-en-retail
- 26 sep 2022 @ 08:45
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodInnovatie
- 26 sep 2022 @ 08:45
- Peter van Woensel Kooy
Met enkele simpele aanpassingen aan het voeder in de veeteelt en viskweek, kunnen tot 13% meer calorieën worden geproduceerd zonder dat er grote dieetveranderingen of extra landbouwgrond nodig is. Gevolg: meer eten voor veel mensen.
Dat zeggen onderzoekers van de Finse Aalto Universiteit in Nature Food, gesignaleerd door Foodlog.
Vandaag de dag wordt ongeveer een derde van alle graanproductie gebruikt als veevoeder. Ook een kwart van alle gevangen vis dient om andere vissen te voeden. De Finse professor Matti Kummu leidde een onderzoek om na te gaan hoeveel potentieel er was om dieren meer met reststromen en bijproducten te voeren, tekent Bram Bombeek van Foodlog op..
“Het is de eerste keer dat alle voeding- en voederstromen op deze manier en met deze graad van detail in kaart zijn gebracht, zowel van de veeteelt als van de visserij. Eerst moeten we weten hoeveel bijproducten en reststromen er vandaag al gebruikt worden, om het potentieel te kunnen evalueren', zegt Kummu in Nature Food. 'De onderzoekers schatten dat er voor 15% van de voederbehoefte van de veeteelt en de viskweek concurrentie is tussen "feed" en "food", dat wil zeggen dat het om granen gaat die ook rechtstreeks door de mens kunnen geconsumeerd worden.'
Het terugbrengen van voedselverliezen zou de beschikbaarheid van voedsel ook voor mensen met maar liefst 12% zou kunnen verhogen, bevestigt dit onderzoek.
Lees hier verder.
(bronnen: Nature Food, VILT en Foodlog, foto: Etienne Girardet / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- veeteelt
- dieetverandering
- veevoer
- Foodlog
- Nature Food
- VILT
- Aalto Universiteit
- feed
- Matti Kummu
- food
- optimalisatie
- 13%
- viskweek
- landbouwgrond
- food
- productie
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
- Fritz-kola en Laser 3.14 vieren eenheid met guerrillacampagne...
- Hans Anders maakt 3=1-actie deelbaar
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management