[interview] Jack Daniel’s en Coca-Cola introduceren 'Ready-To-Drink cocktail'

[interview] Jack Daniel’s en Coca-Cola introduceren 'Ready-To-Drink cocktail'
  • Food-en-retail
  • 31 mrt 2023 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodStrategieIntroductie

Jack Daniel’s en Coca-Cola lanceren Jack Daniel’s & Coca-Cola ‘Ready-To-Drink’ (RTD). Het gemixte drankje in blik is geïnspireerd door de klassieke barcocktail waarin Jack Daniel's Tennessee Whiskey met Coke wordt gecombineerd. Marketeer Clara Verhoeven licht toe.

Al langere tijd zijn Jack Daniel’s en Coca-Cola een bekend duo in de mix, maar dan door de barman of thuis bij elkaar geschonken. De nieuwe Coca-Cola RTD is voorgemixt en is geïnspireerd op deze klassieke cocktail. Het rood en het logo van Coca-Cola wordt gecombineerd met de zwarte Jack Daniel's verpakking en het 'Old No. 7'-handelsmerk op het nieuwe blikje.

Landelijke introductie
Vanaf deze week start ook de digital-first marketingcampagne om Jack Daniel’s met Coca-Cola op verantwoorde wijze te introduceren aan volwassenen. Jack Daniel's en Coca-Cola RTD is de naar eigen zeggen een perfecte combinatie en daarmee klaar om een fan-favoriet te worden. De campagne bestaat uit een ATL-campagne, social media, PR, online video, bannering en OOH. Tijdens Paaspop (7 en 8 april 2023) zal er 'ter ere van de lancering een unieke experience voor de festivalbezoekers' worden georganiseerd, meldt Coca-Cola. Wij praten er verder over met de betrokken Nederlandse marketeer Clara Verhoeven.

Marketeer in hart en nieren
De 31-jarige Verhoeven noemt zich '(plus)moeder' van drie kinderen, houdt van sport, lekker eten en gezellig samenkomen met vrienden en familie. In totaal werkt ze bijna vier jaar bij Coca-Cola – eerst in het Belgische team, daarna in het Nederlandse team. 'Steeds binnen brand marketing. Ik ben een marketeer in hart en nieren. Enerzijds houd ik enorm van de afwisseling in mijn werk. Er komt zoveel kijken bij marketing: cijfermatige analyses, consumentenonderzoek, creativiteit, communicatie, etc. Geen enkele dag is hetzelfde. Anderzijds vind ik het echt geweldig om een merk tot leven te laten komen: waar staat het merk voor? En hoe breng ik dat op de juiste manier tot bij de consument?'

Hoe ben je op deze functie beland bij Coca-Cola?

'Tijdens mijn studie Toegepaste Economische Wetenschappen heb ik afstudeerrichting Marketing gekozen. Vervolgens heb ik een Master na Masteropleiding in Marketing Management gestudeerd aan Vlerick Business School. Mijn eerste werkervaring lag bij Ferrero, waar ik gestart ben als Media Manager, maar al snel de overstap heb gemaakt richting Brand Management. Na een zestal jaar heb ik de overstap naar Coca-Cola gemaakt, waar ik op de merken Fanta, Sprite, Coca-Cola Light en Finley heb gewerkt. De liefde heeft me naar Nederland gebracht, en inmiddels ben ik een kleine twee jaar deel van het team in Nederland. Mijn grootste focus ligt op de alcoholic ready-to-drink categorie.'

Coca-Cola introduceert deze week wereldwijd de voorgemixte cocktail Jack Daniel’s & Coca-Cola. Op welke marketing-insight is deze introductie gebaseerd?

'We zien dat de alcoholic ready-to-drink categorie groeit, wat gedreven wordt door een aantal trends – consumenten zijn op zoek naar nieuwe smaken en zoeken hierbij naar drankjes die een toegankelijke smaak hebben en lager zijn in alcohol. Daarnaast zijn ze op zoek naar gebruiksgemak, zodat het drankje makkelijk mee te nemen of te serveren is. Als Coca-Cola zijnde spelen we steeds in op de behoefte van de consument en de mix Jack Daniel’s & Coca-Cola past perfect in dit plaatje. Twee iconische merken bundelen hun kracht en spelen in op hun bewezen succes. Want de mix van Jack Daniel’s en Coca-Cola is NU al wereldwijd de meest populaire barcall, de meest gevraagde cocktail. We brengen dit nu op de markt in een blikje, gebruiksvriendelijk, ready om te consumeren.'

Waar zal de mix te verkrijgen zijn? Hoe reageert de handel?

'We bouwen voort op de bestaande distributie van Jack Daniel’s & cola, en optimaliseren deze verder vertrekkend vanuit de verschillende occasions waarin Jack Daniel’s & Coca-Cola een rol kan spelen. Denk aan: een BBQ met vrienden thuis, onderweg naar zee met de trein, of op een festivalterrein. Het product is dus heel breed verkrijgbaar, zowel in retail, "On the go", festivals maar ook bijvoorbeeld bioscopen en hotels.' 

In welke verpakking komt het?

'Het drankje zal beschikbaar komen in een 330ml blik.'

Welke ondersteuning krijgt de launch in de media?

'We starten het plan met een grootse lancering op Paaspop. Wat er gaat gebeuren, blijft voorlopig een verrassing, maar houd ons zeker in de gaten op 7 april 2023. Vervolgens willen we breed uitpakken binnen onze doelgroep – van achttien tot en met 34 jaar. We willen binnen deze doelgroep iedereen laten weten dat Jack Daniel’s en Coca-Cola nu beschikbaar is, en hen enthousiasmeren dit overheerlijke drankje te proeven. We maken hierbij gebruik van digital OOHs, maar moeten voor deze doelgroep ook zeker online aanwezig zijn! Denk hierbij aan online video, social media en bannering.'

In de New York Times werd recentelijk de opkomst van mixdrankjes van softdrinks met alcohol in de V.S. als nieuwe trend bestempeld. Klopt dat volgens jullie?

'Ik heb de vraag al deels hierboven beantwoord natuurlijk 😊 maar jazeker: we zien zeker een opmars van deze categorie. We houden de ontwikkelingen dan ook nauwgezet in de gaten, om ook in te kunnen spelen op nieuwe trends en vragen vanuit de consument.'

Zullen meer mixdrankjes volgen in Nederland?

'We houden de trends in de gaten en willen met gepaste innovaties ook inspelen op nieuwe ontwikkelingen.'

tekst: Peter van Woensel Kooy | beeld: Coca-Cola Nederland

De nieuwe zero sugar variant van Jack Daniel's en Coca-Cola RTD

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken