Kweekvleesbedrijf Vow presenteert mammoetbal in Nemo

Kweekvleesbedrijf Vow presenteert mammoetbal in Nemo
  • Food-en-retail
  • 5 apr 2023 @ 08:40
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ConceptenStorytelling

's Werelds eerste gehaktbal gemaakt van uitgestorven dierlijk DNA is onthuld in het wetenschapsmuseum Nemo Amsterdam. Het betrokken Australische foodmerk Vow ziet in de kweekvleesmethode een middel om honger te bestrijden.

Het betreft een wetenschappelijk experiment waarbij gebruik wordt gemaakt van geavanceerde moleculaire engineering door het Australische kweekvleesbedrijf Vow en een team van internationale experts. 'Doel is om het potentieel van kweekvlees aan te tonen en zo het voedselaanbod radicaal te veranderen en uit te breiden in de voedselindustrie.'

De initiatiefnemers willen het publiek en de food industrie hiermee uitdagen om anders te denken over hoe we voedsel produceren en consumeren, waarbij kweekvlees wordt benadrukt als een levensvatbaar alternatief voor de traditionele veehouderij. Vow onderscheidt zich door vlees van zeldzamer dieren, zoals krokodillen, kwartels, buffels en nu dus uitgestorven mammoeten te kweken.

Met behulp van nieuwe en innovatieve technologie is de mammoetgehaktbal gemaakt van het DNA van de uitgestorven wolharige mammoet en aangevuld met fragmenten van het DNA van de Afrikaanse olifant (een naaste verwant van de mammoet, red.). Kweekvlees is echt dierlijk vlees, gekweekt uit de cellen van dieren - in plaats van de dieren zelf - met behulp van innovatieve moleculaire technologie. Kweekvlees kan volgens de balmakers zo worden ontworpen dat het een specifieke samenstelling heeft wat betreft smaak en voedingswaarde, en heeft het potentieel om de milieueffecten die normahier eal gesproken gepaard gaan met traditionele vleesproductie aanzienlijk te verminderen. Bekijk hier een video van hoe de Mammoth Meatball is gemaakt.

Het concept is bedacht door creatieve director Bas Korsten, cco bij het wereldwijde creatieve bureau Wunderman Thompson samen met een internationaal team van experts en wetenschappers. De bal is geproduceerd door de Australische kweekvleesstart-up Vow. Korsten was eerder initiatiefnemer van samentrekking van kunstmatige intelligentie met kunst in 2016: het Next Rembrandt-project, naar een 3D-geprint schilderij op basis van een AI-interpretatie van oorspronkelijk Rembrandt-werk. De Mammoth Meatball is wederom een bijzonder experiment - nu met een de ambitie om een ​​gesprek op gang te brengen over de toekomst van voedsel voor een snelgroeiende bevolking.​

'Met 28-30% van de wereldwijde broeikasgassen die worden gegenereerd door voedselproductie, volgens de New York Times en een groeiende wereldbevolking ichting negen miljard, zullen we de komende 40 jaar evenveel voedsel moeten produceren als we deden bij de laatste 8.000', bedacht het World Economic Forum recent, waarnaar de balbedenkers verwijzen. Evenals naar een rapport van Chatham House voor de VN, waarin wordt onderbouwd hoe ons wereldwijde voedselsysteem een ​​primaire oorzaak is van het verlies aan biodiversiteit. 'Geschat wordt volgens dit rapport dat 86% van de 28.000 soorten die met uitsterven worden bedreigd, landbouw als een mogelijke bijdragende factor hebben.' Kortom: tijd voor schonere en schaalbare alternatieve voedselbronnen, zoals de mammoetballen die nu gerealiseerd worden in Nemo met kweekvleesmaker Vow samen met JWT. Komt dat zien! En weldra wellicht ook proeven.
(PvWK, fotocredits: Aico Lind - www.studioaico.nl)

Over Vow
'De missie van Vow, opgericht in april 2019, is om duurzaam voedsel zowel onweerstaanbaar als beschikbaar te maken voor miljarden mensen. Het bedrijf, gevestigd in Sydney, Australië, bestaat uit innovators, ingenieurs, wetenschappers, kunstenaars en fijnproevers en maakt geheel nieuwe vleesproducten rechtstreeks uit de cellen van dieren in plaats van uit de dieren zelf. Vow lanceert hun eerste merk, Forged by Vow, in 2023 in Singapore.'

(bron: Vow / JWT)

Lees ook: ‘Als we een kipnugget hadden gemaakt, stonden jullie hier niet’

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken