[Locatus] Albert Heijn stoot Kruidvat van de troon
![[Locatus] Albert Heijn stoot Kruidvat van de troon](/food-en-retail/nieuws/2024/02/locatus-albert-heijn-stoot-kruidvat-van-de-troon/Locatus-Retailplan-baanlocatie-BE-nw-juist.jpg)
- Food-en-retail
- 13 feb 2024 @ 08:37
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenKlanten
- 13 feb 2024 @ 08:37
- Peter van Woensel Kooy
Sinds de start van de Locatus Top 100 in 2016 heeft Kruidvat niet langer de leiding als nummer 1 in de ranglijst met meeste verkooppunten. In 2023 zijn 45 filialen van Jan Linders onder de Albert Heijn paraplu verder gegaan en daarmee is AH de eerste winkelketen in Nederland met meer dan 1.000 filialen.
Elk jaar brengt Locatus de Top 100 van de grootste winkelformules uit op basis van twee rankings: het aantal verkooppunten én het winkelvloeroppervlakte.
Hoewel Albert Heijn altijd al de koploper was in winkelvloeroppervlakte, hebben zij met 1.005 filialen nu ook de toppositie bereikt als het gaat om het aantal panden in Nederland.
'De consolidatie in het supermarktlandschap zorgt ook voor andere verschuivingen in de Top 100. Winkelketen Plus is de enige stijger binnen de top 10 in WVO. Door de ombouw van Coop filialen naar Plus filialen is Plus van positie 10 naar positie 8 gestegen. De ombouw van Coop naar Plus filialen is nog niet afgerond. Als alle overgebleven Coop Filialen ook Plus filialen worden, zal Plus volgend jaar de top 5 binnenkomen. Het is dan ook geen verassing dat de Coop (vkp) en Jan Linders (WVO) zijn verdwenen uit de Top 100', schrijft Gertjan Slob, directeur Onderzoek van Locatus.
'In de WVO top 10 zijn en blijven de supermarkten dominant. Door de uitbreiding van Plus filialen zal deze dominantie aankomend jaar alleen maar versterken. Supermarktketens nemen plek 1, 2, 5, 7 en 8 in binnen de top 10. De top 10 wordt verder gevuld met de Intratuin, Hema en drie bouwmarktketens. Afgezien dat Plus twee plekken is gestegen is deze top 10 verder ongewijzigd.'
Een andere opvallende bevinding die Slob ziet in de nieuwe Locatus Top 100 (WVO), is dat tweedehandswinkels steeds prominenter verschijnen in ons straatbeeld. Expliciet worden de nieuwkomers Rataplan, Het Goed en Dorcas genoemd als nieuwkomers in de lijst der winkelformules.
(PvWK, beeld: Locatus dashboard-voorbeeld B.)
Bekijk de nieuwe Top 100 hier via Locatus.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- filialen
- Kruidvat
- Intratuin
- nummer 1
- Hema
- Albert Heijn
- Locatus
- Jumbo
- Gertjan Slob
- Plus
- Jan Linders
- Locatus Top 100
- Albert Heijn
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Eerste Statiegeld Retourshops open... 05-05-2025
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management