Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop

Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
  • Food-en-retail
  • 20 mrt 2024 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

IJsmerk Magnum brengt de nieuwe varianten Euphoria Pink Lemonade en de Chill Blueberry Cookie op de markt. Tegelijkertijd laat moeder Unilever weten de ijsdivisie te verkopen. Ook reden voor euforie?

De marketing insight waarop deze lancering is gebouwd, is innovatief: ze sluiten aan bij een bepaald 'gevoel', in plaats van -zoals bij de meeste andere ijsjes- bij smaak. 'De twee nieuwe ijsjes laten je een bepaalde gemoedstoestand laten ervaren, afhankelijk van waar je op dat moment behoefte aan hebt', stellen de bedenkers. 

Sensationele ervaring
2024 staat de Magnum campagne in het teken van ‘Wherever pleasure takes you’. 'Van extreme blijdschap tot uiterste relaxedheid; de nieuwe ijssmaken Euphoria en Chill nemen je mee op een ware mood transformatie. In de campagne is deze multi-zintuiglijke ervaring een metafoor voor  een fantasievolle, eetbare ontdekkingsreis vol plezier. Een sensationele ervaring met als doel om iedereen te inspireren om te genieten van elke dag, zodat geen dag verloren gaat', licht Robin Misdorp, Brand Builder bij Magnum toe. 

Luxe ijsproduct
Magnum werd in 1989 geïntroduceerd en was volgens moeder Unilever destijds het eerste luxe ijsproduct gericht op volwassenen. Vandaag de dag is Magnum een van ‘s wereld grootste ijsmerken, met een wereldwijde verkoop van meer dan 1 miljard eenheden per jaar. Magnum werkt sinds 2011 samen met Rainforest Alliance om zijn producten op een duurzame manier te vervaardigen. Meer informatie over Magnum is hier te vinden. Saillant is dat het 'ijsplezier' Magnum nu waarschijnlijk ook in nieuwe eigenaarshanden drijft. Unilever splitst namelijk de ijsdivisie af en schrapt 7500 banen in de diverse onderdelen.

Groei versnellen
De activiteiten die Unilever afsplitst, waaronder ijs, hebben een omzet van €7,9 mrd, becijfert het FD. Unilever kondigde ook een ‘productiviteitsprogramma’ aan dat tot een kostenbesparing van €800 mln in de komende drie jaar moet leiden. Behalve Magnum zijn ook Ben & Jerry’s en Cornetto bekende Unilever-ijsmerken. Unilever, sinds 2023 onder leiding van de Nederlander Hein Schumacher, denkt met deze dinsdag bekendgemaakte ingrepen zijn groei te kunnen versnellen.

Vier divisies
Unilever telt vier divisies: Beauty & Wellbeing, Persoonlijke verzorging, Huishoudelijke artikelen en Food. Volgens Unilever past de ijsdivisie niet goed onder de Food paraplu, omdat de innovatie, marketing en levering aan marktpartijen verschilt van die van de andere divisies. 'Zo is de verkoop van ijs seizoensgebonden en moet het product altijd op vriestemperatuur worden afgeleverd', meldt het FD. De wereldwijde divisie Food wordt geleid vanuit Rotterdam, daarvoor is de verkoop van de 'ijzen' wel een aderlating. In Unilevers 'Hive' Food Innovation Center te Wageningen worden baanbrekende foodinnovaties ontwikkeld, lees hier ons verslag van de opening. Op het gebied van foodtechnologie en duurzame productie loopt Nederland internationaal voorop.
In 2023 bedroeg Unilevers omzet bijna €60 mrd. Begin februari '24 maakte het concern bekend het voorliggende kwartaal weer meer producten te hebben verkocht, 'behalve in Europa waar klanten vanwege stevige prijsverhogingen overstappen op goedkopere huismerken.'

Minder doen, maar beter
Schumacher stelde in oktober 2023 dat zijn strategie wordt: 'minder doen, maar wel beter.' Voor innovaties en marketing van Unilevers 30 grootste merken komt meer budget beschikbaar. Dit leidt bij beleggers op termijn hopelijk ook tot euforie, hoopt Unilever.
(PvWK, bronnen: FD, MarketingTribune, Unilever, FC | beeld: Unilever)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken