Danone kapt met Nutri-Score op drinkyoghurts

- Food-en-retail
- 12 sep 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CommunicatieFood
- 12 sep 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Zuivelproducent Danone zegt het Nutri-Score-logo vanaf september 2024 geleidelijk af te schaffen van hun zuivel- en plantaardige drinkmerken.
'We hebben besloten om vanaf september 2024 de Nutri-Score geleidelijk af te schaffen van onze zuivel- en plantaardige drinkproducten van onze merken', aldus de fabrikant in vakmedium VMT. Het gaat om de vloeibare versies van de merken Actimel, Danonino, Hi-Pro, Danone en Activia, zegt een woordvoerder tegen AFP, zo dat weer Francetvinfo - uit deze bron citeert.
Ingedeeld als frisdrank
Door de aanpassing worden vloeibare drinkyoghurts beoordeeld als frisdrank. Danone en andere fabrikanten betwisten deze update van de berekeningsmethode, waartoe in 2023 werd besloten door het wetenschappelijk comité. Zo ging Actimel bijvoorbeeld van Nutri-score A of B naar D. De drinkyoghurt voor kinderen 'Danonino' ging naar D. Dit merk wordt nu beschouwd als een suikerhoudende frisdrank. Danonino-yoghurt, dat volgens de makers geconsumeerd wordt met een lepel, behoudt de B-score 'ondanks vergelijkbare voedingswaarden'.
'Het is betreurenswaardig en uiterst schokkend om te zien dat Danone Nutri-Score verlaat terwijl de door wetenschappers vastgestelde spelregels het niet langer bevallen', reageert Serge Hercberg, hoogleraar voeding aan de Universiteit Sorbonne Paris Nord en ontwerper van Nutri -Score op VMT. Lees hier verder (paywall).
Ook in Nederland zouden verschillende foodmerken moeite hebben met de 'willekeur' aan gezondheidsclaims via de Nutri-Score.
(PvWK, bronnen: VMT en AFP | beeld: Nutri-Score)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Danone
- zuivel
- Danonino
- drinkmerken
- Hi-Pro
- Activia
- Danone
- Serge Hercberg
- Nutri-Score
- Actimel
- skippen
- Danonino
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management