Kruidvat stoot Bol van troon als sterkste retailmerk

- Food-en-retail
- 18 mrt 2025 @ 09:17
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 18 mrt 2025 @ 09:17
- Kel Koenen
Tien jaar lang was Bol het sterkste retailmerk van Nederland, maar daar is nu verandering in gekomen. Kruidvat heeft de koppositie overgenomen, zo blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De drogisterijketen heeft zijn merkkracht vergroot door een consequente positionering als prijsvechter en een offensieve marketingstrategie rond het 50-jarig bestaan.
Ondertussen zag Bol zijn merkbekendheid dalen na het schrappen van de toevoeging ‘.com’ in 2023. Hoewel 64 merken zich de afgelopen tien jaar wisten te handhaven in de top-100, zijn er ook duidelijke verliezers. Expert, Schoonenberg HoorSupport en MS Mode zagen hun merkkracht met zo’n twintig procent afnemen, voornamelijk door een afnemende naamsbekendheid. Xenos wordt eveneens hard getroffen. Het merk stond ooit bekend om zijn verrassende assortiment, maar krijgt nu stevige concurrentie van prijsvechters zoals Action. Hierdoor is niet alleen de naamsbekendheid, maar ook de klantenbinding en waardering gedaald.
Top-5 dalers merkkracht 2015-2025
- Expert
- Schoonenberg HoorSupport
- MS Mode
- Xenos
- Otto
Grootste stijger
Coolblue is de sterkste stijger in het onderzoek. Tien jaar geleden stond de elektronicawinkel nog op plaats 74, nu heeft het bedrijf zich opgewerkt naar de twaalfde positie. Ondanks forse media-investeringen zijn de grootste groeikansen nog steeds te vinden in de naamsbekendheid. Consumenten die eenmaal bekend zijn met het merk, waarderen het hoog en blijven loyaal.
Top-5 stijgers merkkracht 2015-2025
- Coolblue
- Amazon
- Rituals
- JYSK
- Superkeukens
Chinese e-commercegiganten onverminderd populair
Ondanks negatieve publiciteit groeien de Chinese merken Temu en Shein in populariteit. Temu is pas sinds 2025 opgenomen in de top-100 grootste retailers, maar staat direct in de top-10 van verwachte stijgers. Shein, dat al twee jaar een plek in de top-100 heeft, blijft eveneens sterk groeien. De lage prijzen en het steeds wisselende aanbod zorgen ervoor dat consumenten de merken blijven omarmen, ondanks ethische en duurzaamheidsoverwegingen.
Top-10 groeiverwachting 2025 (+positie in 2015)
- (2) Action
- (1) Bol
- (3) Lidl
- (10) Aldi
- (6) Kruidvat
- (27) Amazon
- (-) Temu
- (-) Shein
- (4) Ikea
- (5) Primark
Het Retail Merkenonderzoek wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers