Kruidvat stoot Bol van troon als sterkste retailmerk

- Food-en-retail
- 18 mrt 2025 @ 09:17
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 18 mrt 2025 @ 09:17
- Kel Koenen
Tien jaar lang was Bol het sterkste retailmerk van Nederland, maar daar is nu verandering in gekomen. Kruidvat heeft de koppositie overgenomen, zo blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De drogisterijketen heeft zijn merkkracht vergroot door een consequente positionering als prijsvechter en een offensieve marketingstrategie rond het 50-jarig bestaan.
Ondertussen zag Bol zijn merkbekendheid dalen na het schrappen van de toevoeging ‘.com’ in 2023. Hoewel 64 merken zich de afgelopen tien jaar wisten te handhaven in de top-100, zijn er ook duidelijke verliezers. Expert, Schoonenberg HoorSupport en MS Mode zagen hun merkkracht met zo’n twintig procent afnemen, voornamelijk door een afnemende naamsbekendheid. Xenos wordt eveneens hard getroffen. Het merk stond ooit bekend om zijn verrassende assortiment, maar krijgt nu stevige concurrentie van prijsvechters zoals Action. Hierdoor is niet alleen de naamsbekendheid, maar ook de klantenbinding en waardering gedaald.
Top-5 dalers merkkracht 2015-2025
- Expert
- Schoonenberg HoorSupport
- MS Mode
- Xenos
- Otto
Grootste stijger
Coolblue is de sterkste stijger in het onderzoek. Tien jaar geleden stond de elektronicawinkel nog op plaats 74, nu heeft het bedrijf zich opgewerkt naar de twaalfde positie. Ondanks forse media-investeringen zijn de grootste groeikansen nog steeds te vinden in de naamsbekendheid. Consumenten die eenmaal bekend zijn met het merk, waarderen het hoog en blijven loyaal.
Top-5 stijgers merkkracht 2015-2025
- Coolblue
- Amazon
- Rituals
- JYSK
- Superkeukens
Chinese e-commercegiganten onverminderd populair
Ondanks negatieve publiciteit groeien de Chinese merken Temu en Shein in populariteit. Temu is pas sinds 2025 opgenomen in de top-100 grootste retailers, maar staat direct in de top-10 van verwachte stijgers. Shein, dat al twee jaar een plek in de top-100 heeft, blijft eveneens sterk groeien. De lage prijzen en het steeds wisselende aanbod zorgen ervoor dat consumenten de merken blijven omarmen, ondanks ethische en duurzaamheidsoverwegingen.
Top-10 groeiverwachting 2025 (+positie in 2015)
- (2) Action
- (1) Bol
- (3) Lidl
- (10) Aldi
- (6) Kruidvat
- (27) Amazon
- (-) Temu
- (-) Shein
- (4) Ikea
- (5) Primark
Het Retail Merkenonderzoek wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Aldi start 'Waar liggen de eieren'
- Xenos en Sanny Verhoeven lanceren feelgoodcollectie: 'Happy at...
- Gall & Gall lanceert rosé Bisous van Bas & Nicolette
- Rituals lanceert eerste 'airport Mind Oasis' op Schiphol
- Hema lanceert campagne Het Thuistoilet tegen wc-tekort op...
- Marit van Egmond deelt Albert Heijns succesfactoren met McKinsey
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Let It Rib viert spareribs zonder gene18-04-2025
- [onderzoek] Pasen: Chocola blijft... 18-04-2025
- Retailmedia: La Place lanceert app... 18-04-2025
- Waarom chocolade met Pasen meer is... 17-04-2025
- 'Broodjes van Sam en Joris'... 17-04-2025
- Primark leert jongeren naaien17-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management