Kruidvat stoot Bol van troon als sterkste retailmerk

- Food-en-retail
- 18 mrt 2025 @ 09:17
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 18 mrt 2025 @ 09:17
- Kel Koenen
Tien jaar lang was Bol het sterkste retailmerk van Nederland, maar daar is nu verandering in gekomen. Kruidvat heeft de koppositie overgenomen, zo blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De drogisterijketen heeft zijn merkkracht vergroot door een consequente positionering als prijsvechter en een offensieve marketingstrategie rond het 50-jarig bestaan.
Ondertussen zag Bol zijn merkbekendheid dalen na het schrappen van de toevoeging ‘.com’ in 2023. Hoewel 64 merken zich de afgelopen tien jaar wisten te handhaven in de top-100, zijn er ook duidelijke verliezers. Expert, Schoonenberg HoorSupport en MS Mode zagen hun merkkracht met zo’n twintig procent afnemen, voornamelijk door een afnemende naamsbekendheid. Xenos wordt eveneens hard getroffen. Het merk stond ooit bekend om zijn verrassende assortiment, maar krijgt nu stevige concurrentie van prijsvechters zoals Action. Hierdoor is niet alleen de naamsbekendheid, maar ook de klantenbinding en waardering gedaald.
Top-5 dalers merkkracht 2015-2025
- Expert
- Schoonenberg HoorSupport
- MS Mode
- Xenos
- Otto
Grootste stijger
Coolblue is de sterkste stijger in het onderzoek. Tien jaar geleden stond de elektronicawinkel nog op plaats 74, nu heeft het bedrijf zich opgewerkt naar de twaalfde positie. Ondanks forse media-investeringen zijn de grootste groeikansen nog steeds te vinden in de naamsbekendheid. Consumenten die eenmaal bekend zijn met het merk, waarderen het hoog en blijven loyaal.
Top-5 stijgers merkkracht 2015-2025
- Coolblue
- Amazon
- Rituals
- JYSK
- Superkeukens
Chinese e-commercegiganten onverminderd populair
Ondanks negatieve publiciteit groeien de Chinese merken Temu en Shein in populariteit. Temu is pas sinds 2025 opgenomen in de top-100 grootste retailers, maar staat direct in de top-10 van verwachte stijgers. Shein, dat al twee jaar een plek in de top-100 heeft, blijft eveneens sterk groeien. De lage prijzen en het steeds wisselende aanbod zorgen ervoor dat consumenten de merken blijven omarmen, ondanks ethische en duurzaamheidsoverwegingen.
Top-10 groeiverwachting 2025 (+positie in 2015)
- (2) Action
- (1) Bol
- (3) Lidl
- (10) Aldi
- (6) Kruidvat
- (27) Amazon
- (-) Temu
- (-) Shein
- (4) Ikea
- (5) Primark
Het Retail Merkenonderzoek wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- [column] The most terrible time of the year
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




