Kruidvat stoot Bol van troon als sterkste retailmerk

- Food-en-retail
- 18 mrt 2025 @ 09:17
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 18 mrt 2025 @ 09:17
- Kel Koenen
Tien jaar lang was Bol het sterkste retailmerk van Nederland, maar daar is nu verandering in gekomen. Kruidvat heeft de koppositie overgenomen, zo blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De drogisterijketen heeft zijn merkkracht vergroot door een consequente positionering als prijsvechter en een offensieve marketingstrategie rond het 50-jarig bestaan.
Ondertussen zag Bol zijn merkbekendheid dalen na het schrappen van de toevoeging ‘.com’ in 2023. Hoewel 64 merken zich de afgelopen tien jaar wisten te handhaven in de top-100, zijn er ook duidelijke verliezers. Expert, Schoonenberg HoorSupport en MS Mode zagen hun merkkracht met zo’n twintig procent afnemen, voornamelijk door een afnemende naamsbekendheid. Xenos wordt eveneens hard getroffen. Het merk stond ooit bekend om zijn verrassende assortiment, maar krijgt nu stevige concurrentie van prijsvechters zoals Action. Hierdoor is niet alleen de naamsbekendheid, maar ook de klantenbinding en waardering gedaald.
Top-5 dalers merkkracht 2015-2025
- Expert
- Schoonenberg HoorSupport
- MS Mode
- Xenos
- Otto
Grootste stijger
Coolblue is de sterkste stijger in het onderzoek. Tien jaar geleden stond de elektronicawinkel nog op plaats 74, nu heeft het bedrijf zich opgewerkt naar de twaalfde positie. Ondanks forse media-investeringen zijn de grootste groeikansen nog steeds te vinden in de naamsbekendheid. Consumenten die eenmaal bekend zijn met het merk, waarderen het hoog en blijven loyaal.
Top-5 stijgers merkkracht 2015-2025
- Coolblue
- Amazon
- Rituals
- JYSK
- Superkeukens
Chinese e-commercegiganten onverminderd populair
Ondanks negatieve publiciteit groeien de Chinese merken Temu en Shein in populariteit. Temu is pas sinds 2025 opgenomen in de top-100 grootste retailers, maar staat direct in de top-10 van verwachte stijgers. Shein, dat al twee jaar een plek in de top-100 heeft, blijft eveneens sterk groeien. De lage prijzen en het steeds wisselende aanbod zorgen ervoor dat consumenten de merken blijven omarmen, ondanks ethische en duurzaamheidsoverwegingen.
Top-10 groeiverwachting 2025 (+positie in 2015)
- (2) Action
- (1) Bol
- (3) Lidl
- (10) Aldi
- (6) Kruidvat
- (27) Amazon
- (-) Temu
- (-) Shein
- (4) Ikea
- (5) Primark
Het Retail Merkenonderzoek wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
- Dumfries helpt tieners leren... 15-09-2025
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes