Mag ik één activatie van u?

Mag ik één activatie van u?
  • Food-en-retail
  • 5 apr 2016 @ 13:17
  • Link
  • Edward Stolze
    Edward Stolze

    Strateeg
    Being There
  • WinkelenActivatieBelow the line

Volkomen terecht krijgen reclamebureaus alsmaar de vraag een nieuwe activatie te ontwikkelen. Let op het zelfstandig naamwoord: ‘een activatie’. Het heeft een naam, dus het is iets tastbaars, iets begrijpbaars en vooral: iets dat we allemaal waar kunnen nemen. Dat is natuurlijk precies, maar dan ook precies, hetzelfde als met ‘het heelal’. Op het moment dat je het een naam geeft, wordt het een ding. Maar wat als het nou geen ding is? Wat als het heelal ook maar gewoon een opvatting, een manier van denken is over iets volledig ongrijpbaars?

Nou ja, laat ik het nou niet ingewikkelder maken dan nodig. Vergeet het heelal en concentreert u zich even op het idee ‘een activatie’. Er moet mij namelijk iets van het hart. Ik bestier doordeweeks een bureau dat door menigeen als ‘activatiebureau’ of eerder ‘een bureau dat best wel goed is in activatie’, gezien wordt. Maar ik weet niet wat ‘een activatie’ is.

Er melden zich mensen bij mij die van mening zijn dat het iets is waar je iets mee kunt winnen. Anderen vinden op zo’n activatie klikken al genoeg. Maar er zijn ook mensen die denken dat je van zo’n activatie onmiddellijk hun product gaat aanschaffen en liefst zonder korting. En weer anderen bedoelen een reclamecampagne die zich in voordelige media afspeelt. Of alleen in een 10” tag-on op TV, dat mag ook. En dan zijn er de mensen die een ding willen ‘dat mensen in beweging zet’. Denk aan een beweging naar de winkel, naar de webshop, naar de nieuwe brochure of naar een evenement. Een dan is een activatie natuurlijk ook vaak een gratis pet, sleutelhanger, shirt, servies of schort bij de aanschaf van het product.

Moeilijke materie dus.

Misschien is het eenvoudiger om te beschrijven wat ‘een activatie’ niet is! Laat dat ‘misschien’ maar weg. Let op. Het is niet je nieuwe dertig seconden commercial. Tenminste, meestal niet. Want als die commercial een puntige oproep tot actie in zich heeft, dan is het misschien toch ‘een activatie’ in de gedaante van een commercial. Goed, die buiten beschouwing gelaten, dan blijft over in de categorie wat is het niet:
(1) de commercial op radio of tv die - met nadruk - niet aanzet tot actie, daarnaast
(2) de advertentie in de Allerhande waarin je vertelt hoe lekker of effectief je product is, en natuurlijk
(3) de gewone banner op het internet.

En verder is alles, maar dan ook echt alles, ‘een activatie’.

Fijn dat ik wat duidelijkheid kon scheppen. En nu, hup, weer keihard werken aan je nieuwe activatie.

Edward Stolze
strateeg Being There


 

Edward Stolze

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken