[column] Ont'buiten': slim verpakt
- Food-en-retail
- 20 mrt 2019 @ 11:32
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - WinkelenPackaging designMarketing
- 20 mrt 2019 @ 11:32
- Huib Burggraaf
Eetmomenten veranderen. De FSIN Foodshopper Monitor 2019 voorspelt de komende vijf jaar een verschuiving van ontbijt binnenshuis naar ontbijt buitenshuis en onderweg.
De buitenshuisconsumptie is een groeimarkt. Dit geldt ook voor het ontbijt. Sloegen Nederlanders vroeger nog weleens het ontbijt over, tegenwoordig erkent men steeds meer het belang van een goed ontbijt. Naast gezond zijn gemak en tijdswinst belangrijke ‘ingrediënten’. Daarom ontbijten steeds meer mensen out of home en onderweg. Dit vraagt om slimme (to go) verpakkingen.
Snel en gemakkelijk
Verpakkingen zijn cruciaal als het gaat om snelheid en gemak. Een slim verpakkingsconcept draagt bij aan het meeneem- en eetgemak. De ontbijtverpakking moet herkenbaar zijn, zodat de klant snel het juiste ontbijtproduct vindt (dit geldt voornamelijk voor de verkoop via supermarkten). Daarnaast is het belangrijk dat de verpakking handzaam is. Hierbij kun je denken aan een compact formaat, maar ook aan een praktische draagtray, waarin eten en drinken in één draagoplossing worden gecombineerd. De klant heeft hierdoor altijd een hand vrij. Dat is erg handig voor on the go, bijvoorbeeld wanneer hij moet inchecken bij het treinstation.
Kwaliteit
Er komt steeds meer variatie in het ontbijt. Van een broodje (bij voorkeur ambachtelijk bereid) kaas tot ontbijtshakes, gezonde pannenkoekjes en yoghurt bowls met ontbijtgranen. Dit vraagt ook om meer variatie in het verpakkingsaanbod. In het geval van ontbijtgranen met yoghurt is het bijvoorbeeld belangrijk dat de granen niet zacht worden. In dit kader zien we onder andere verpakkingen die uit verschillende componenten bestaan. De verschillende ingrediënten worden pas ‘vermengd’ vlak voor gebruik, zodat deze lekker vers en knapperig blijven. Verpakkingen kunnen ook helpen om producten warm te houden (pannenkoeken, koffie, thee) of juist koel te houden (ontbijtshake, yoghurt- en melkproducten). Verpakkingen spelen een belangrijke rol bij het waarborgen van de kwaliteit.
Storytelling en beleving
Storytelling speelt eveneens een belangrijke rol bij ontbijten buiten de deur. Dit geldt eigenlijk voor elk foodproduct. Consumenten willen uitleg over de kwaliteit, voedingswaarden en herkomst van producten. Vertel via de verpakking jouw verhaal en breng het juiste gevoel over (lees: beleving). Als het verhaal klopt, dan zijn mensen bereid om hier (meer) voor te betalen. Een goed verhaal zegt namelijk iets over de kwaliteit van het product.
Ben jij voorbereid op de out of home ontbijttrend?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- Van Der Windt
- out of home
- ontbijt
- thee
- Ont'buiten'
- voedsel
- on the go
- ontbijtshakes
- foodshopper
- sap
- slim verpakt
- yoghurt bowls
- monitor
- pannenkoekjes
- koffie
- FSIN
- Huib Burggraaf
- ontbijttrend
- gezond
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Eerste Statiegeld Retourshops open... 05-05-2025
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management