[column] Beter goed gejat of lekker eigenwijs?
![[column] Beter goed gejat of lekker eigenwijs?](/food-en-retail/weblog/2019/11/beter-goed-gejat-of-lekker-eigenwijs/Productvergelijking-MT-14112019-(002).jpg)
- Food-en-retail
- 14 nov 2019 @ 11:18
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Designonderzoek
- 14 nov 2019 @ 11:18
- Huib Burggraaf
Supermarkten hanteren verschillende strategieën voor het activeren van huismerken. We zien aan de ene kant look-a-likes en aan de andere kant duidelijke, eigen lijnen.
Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Deze tegeltjeswijsheid wordt bewezen door de uitkomst van een onderzoek[1] naar het schapsucces van huismerken. Het onderzoek richt zich op de invloed van multisensorische interactie bij de productkeuze. Consumenten raken vaak producten aan, voordat ze tot een aankoopbeslissing komen. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten verpakkingen die qua afmeting, vorm en materiaal overeenkomen met het voorkeursmerk beter visueel kunnen verwerken. Dit wordt ook wel ‘processing fluency’ genoemd en leidt tot positievere evaluaties en een grotere voorkeur voor vergelijkbare producten (en in dit geval: verpakkingen).
De kracht van herhaling
Processing fluency is het onbewuste resultaat van een herhaalde ervaring. Er ontstaat een gevoel van vertrouwen. Het menselijk brein gaat voor de gemakkelijkste keuze en we zijn nu eenmaal gewoontedieren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we in de schappen veel look-a-like huismerken tegenkomen[2]. De vraag is echter, hoe ver wil en mag je gaan? Brits onderzoek wijst uit dat consumenten kunnen worden misleid door copycat-verpakkingen. 1 op de 5 respondenten heeft weleens per ongeluk een huismerk gekocht in plaats van een A-merk. Dit kan leiden tot een negatieve ervaring en dat doe je imago geen goed.
Uitgaan van je eigen kracht
Ook een tegeltjeswijsheid. Processing fluency verhoogt het schapsucces, maar dit geldt net zo goed voor ‘originaliteit’. Met een originele, eigen verpakking val je als merk juist op in het schap. Zeker in een tijd waarin een unieke klantervaring belangrijker is dan ooit. Consumenten willen verrast worden. Een onderscheidend verpakkingsdesign helpt hierbij.
Welke strategie draagt volgens jou het meeste bij aan het schapsucces van huismerken, de copycat of eigenwijs?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Bronnen:
[1] https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1016/j.jcps.2016.01.001
[2] https://www.businessinsider.nl/merk-ah-merk-zo-grijp-je-makkelijk-mis-de-supermarkt-door-uitgekiende-imitatie-verpakkingen/
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- activeren
- copycat
- consument
- eigen lijnen
- andere kant
- retail
- strategie
- Huib Burggraaf
- verpakking
- huismerk
- design
- supermarkten
- merk
- hanteren
- marketing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- M&M's lijkt te zwichten voor rechts Amerika blijkt niet zo...
- Robbie Williams nieuwe ster naast Felix the Cat
- Fris Supermarkt opent in Amsterdam gratis supermarkt voor...
- [column] Dit zijn dé foodtrends van 2023: wat ligt er komend...
- Domino's komt met hit tijdens carnaval - de Frietzza
- McDonald's Nederland lanceert opvallende prijscampagne waar...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [Hortus sessie] Nescafé over... 01-02-2023
- Procter ziet winst iets dalen01-02-2023
- Anne & Max lanceert sharefunding... 31-01-2023
- Taster start met 'iconisch... 31-01-2023
- M&M's lijkt te zwichten voor rechts... 30-01-2023
- Picnic mikt op prijsverlaging via... 30-01-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day