[column] Uitdagende tijden voor de verpakking
- Food-en-retail
- 9 jul 2019 @ 11:16
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designDesignonderzoekMarketing
- 9 jul 2019 @ 11:16
- Huib Burggraaf
Duurzaam verpakken staat bij steeds meer bedrijven hoog op de agenda. Er wordt stevig ingezet op reductie, recycling en reuse van verpakkingsmaterialen. Niet omdat het kan, maar omdat het moet.
Van drogisterij en supermarkt tot patatzak en de grootse online speler, steeds meer bedrijven maken bewuster gebruik van verpakkingsmaterialen. Nieuwe wetgeving, zoals het aangekondigde SUP-verbod, maakt dat je als bedrijf niet achter kunt blijven. Ook consumenten worden steeds kritischer als het gaat om duurzaam verpakken. Het zijn uitdagende tijden voor de verpakking. Is jouw verpakkingsassortiment al future proof?
Minder materiaalgebruik
Er wordt onder andere gekeken naar het gebruik van minder verpakkingsmateriaal. Je kunt dit vergelijken met de evolutie van de smartphone: de telefoons worden steeds dunner en de prestaties steeds geavanceerder. Plastic folies bijvoorbeeld worden steeds dunner, zonder dat dit ten koste gaat van de beschermende functie van de verpakking. Er zijn innovaties waarbij de verpakking met minder materiaal zelfs beter presteert, gelet op bijvoorbeeld draagkracht, bescherming, verwerkbaarheid en behoud van kwaliteit van het verpakte product.
Er zijn ook bedrijven die – waar mogelijk – verpakkingen uitfaseren. Zo kondigde bol.com begin dit jaar aan om zo’n 3,5 miljoen producten voortaan zonder kartonnen doos te versturen. In plaats daarvan kiest de e-tailer voor een recyclebare zak. Het gaat dan om producten waarvan de eigen verpakking genoeg bescherming biedt, zoals koffiezetapparaten en printers.
Voornamelijk het uitfaseren van plastic verpakkingen krijgt veel aandacht. Steeds meer supermarkten kiezen voor minder plastic om groente en fruit. Als alternatief is het herbruikbare groente- en fruitzakje in opkomst. Zo heeft Albert Heijn het ‘herbruikbare verszakje’ en Lidl de ‘Green Bag’ van nylon. Bedrijven gaan ook op zoek naar (nieuwe) alternatieve natuurlijke materialen als vervanger van plastic. Recent berichtten de media dat IKEA PS verpakkingen vervangt door verpakkingen gemaakt van champignons.
Design voor recycling
Design voor recycling krijgt ook steeds meer aandacht. Het is belangrijk om vooraf goed na te denken over de samenstelling van de verpakking. Niet elk materiaal is geschikt voor recycling, zoals zwarte kunststof verpakkingen. Onder andere supermarkt Plus is daarom dit jaar gestart met de uitfasering van alle zwarte kunststofverpakkingen voor de huismerkproducten voor AGF en vleeswaren. In het ontwerpproces wordt daarnaast ook rekening gehouden met mono-materialen. Dit betekent dat de verpakking slechts uit een materiaalsoort bestaat, wat recycling vergemakkelijkt. Kartonnen dozen met plastic doorkijkvenster bijvoorbeeld zijn voor de consument lastiger te scheiden en belanden al snel op de grote hoop. Dit geldt ook voor het gebruik van bijvoorbeeld lijm of een plastic coating. In een aantal gevallen is de aanwezige concentratie afwijkend materiaal verwaarloosbaar, maar ook dit vraagt doorgaans weer om innovatieve oplossingen. Denk aan nieuwe vouwtechnieken, waardoor er minder lijm benodigd is of een andere samenstelling van het materiaal.
Kortom, de evolutie van de verpakking is in volle gang. Waar sta jij nu?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- verpakking
- design
- marketing
- SUP
- volle gang
- retail
- distributie
- VerpakkingXpert
- Huib Burggraaf
- evolutie
- wetgeving
- verpakking
- recycling
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing