[column] Uitdagende tijden voor de verpakking
- Food-en-retail
- 9 jul 2019 @ 11:16
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designDesignonderzoekMarketing
- 9 jul 2019 @ 11:16
- Huib Burggraaf
Duurzaam verpakken staat bij steeds meer bedrijven hoog op de agenda. Er wordt stevig ingezet op reductie, recycling en reuse van verpakkingsmaterialen. Niet omdat het kan, maar omdat het moet.
Van drogisterij en supermarkt tot patatzak en de grootse online speler, steeds meer bedrijven maken bewuster gebruik van verpakkingsmaterialen. Nieuwe wetgeving, zoals het aangekondigde SUP-verbod, maakt dat je als bedrijf niet achter kunt blijven. Ook consumenten worden steeds kritischer als het gaat om duurzaam verpakken. Het zijn uitdagende tijden voor de verpakking. Is jouw verpakkingsassortiment al future proof?
Minder materiaalgebruik
Er wordt onder andere gekeken naar het gebruik van minder verpakkingsmateriaal. Je kunt dit vergelijken met de evolutie van de smartphone: de telefoons worden steeds dunner en de prestaties steeds geavanceerder. Plastic folies bijvoorbeeld worden steeds dunner, zonder dat dit ten koste gaat van de beschermende functie van de verpakking. Er zijn innovaties waarbij de verpakking met minder materiaal zelfs beter presteert, gelet op bijvoorbeeld draagkracht, bescherming, verwerkbaarheid en behoud van kwaliteit van het verpakte product.
Er zijn ook bedrijven die – waar mogelijk – verpakkingen uitfaseren. Zo kondigde bol.com begin dit jaar aan om zo’n 3,5 miljoen producten voortaan zonder kartonnen doos te versturen. In plaats daarvan kiest de e-tailer voor een recyclebare zak. Het gaat dan om producten waarvan de eigen verpakking genoeg bescherming biedt, zoals koffiezetapparaten en printers.
Voornamelijk het uitfaseren van plastic verpakkingen krijgt veel aandacht. Steeds meer supermarkten kiezen voor minder plastic om groente en fruit. Als alternatief is het herbruikbare groente- en fruitzakje in opkomst. Zo heeft Albert Heijn het ‘herbruikbare verszakje’ en Lidl de ‘Green Bag’ van nylon. Bedrijven gaan ook op zoek naar (nieuwe) alternatieve natuurlijke materialen als vervanger van plastic. Recent berichtten de media dat IKEA PS verpakkingen vervangt door verpakkingen gemaakt van champignons.
Design voor recycling
Design voor recycling krijgt ook steeds meer aandacht. Het is belangrijk om vooraf goed na te denken over de samenstelling van de verpakking. Niet elk materiaal is geschikt voor recycling, zoals zwarte kunststof verpakkingen. Onder andere supermarkt Plus is daarom dit jaar gestart met de uitfasering van alle zwarte kunststofverpakkingen voor de huismerkproducten voor AGF en vleeswaren. In het ontwerpproces wordt daarnaast ook rekening gehouden met mono-materialen. Dit betekent dat de verpakking slechts uit een materiaalsoort bestaat, wat recycling vergemakkelijkt. Kartonnen dozen met plastic doorkijkvenster bijvoorbeeld zijn voor de consument lastiger te scheiden en belanden al snel op de grote hoop. Dit geldt ook voor het gebruik van bijvoorbeeld lijm of een plastic coating. In een aantal gevallen is de aanwezige concentratie afwijkend materiaal verwaarloosbaar, maar ook dit vraagt doorgaans weer om innovatieve oplossingen. Denk aan nieuwe vouwtechnieken, waardoor er minder lijm benodigd is of een andere samenstelling van het materiaal.
Kortom, de evolutie van de verpakking is in volle gang. Waar sta jij nu?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- Huib Burggraaf
- wetgeving
- design
- verpakking
- recycling
- distributie
- retail
- SUP
- verpakking
- evolutie
- volle gang
- VerpakkingXpert
- marketing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers