[column] Uitdagende tijden voor de verpakking
- Food-en-retail
- 9 jul 2019 @ 11:16
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designDesignonderzoekMarketing
- 9 jul 2019 @ 11:16
- Huib Burggraaf
Duurzaam verpakken staat bij steeds meer bedrijven hoog op de agenda. Er wordt stevig ingezet op reductie, recycling en reuse van verpakkingsmaterialen. Niet omdat het kan, maar omdat het moet.
Van drogisterij en supermarkt tot patatzak en de grootse online speler, steeds meer bedrijven maken bewuster gebruik van verpakkingsmaterialen. Nieuwe wetgeving, zoals het aangekondigde SUP-verbod, maakt dat je als bedrijf niet achter kunt blijven. Ook consumenten worden steeds kritischer als het gaat om duurzaam verpakken. Het zijn uitdagende tijden voor de verpakking. Is jouw verpakkingsassortiment al future proof?
Minder materiaalgebruik
Er wordt onder andere gekeken naar het gebruik van minder verpakkingsmateriaal. Je kunt dit vergelijken met de evolutie van de smartphone: de telefoons worden steeds dunner en de prestaties steeds geavanceerder. Plastic folies bijvoorbeeld worden steeds dunner, zonder dat dit ten koste gaat van de beschermende functie van de verpakking. Er zijn innovaties waarbij de verpakking met minder materiaal zelfs beter presteert, gelet op bijvoorbeeld draagkracht, bescherming, verwerkbaarheid en behoud van kwaliteit van het verpakte product.
Er zijn ook bedrijven die – waar mogelijk – verpakkingen uitfaseren. Zo kondigde bol.com begin dit jaar aan om zo’n 3,5 miljoen producten voortaan zonder kartonnen doos te versturen. In plaats daarvan kiest de e-tailer voor een recyclebare zak. Het gaat dan om producten waarvan de eigen verpakking genoeg bescherming biedt, zoals koffiezetapparaten en printers.
Voornamelijk het uitfaseren van plastic verpakkingen krijgt veel aandacht. Steeds meer supermarkten kiezen voor minder plastic om groente en fruit. Als alternatief is het herbruikbare groente- en fruitzakje in opkomst. Zo heeft Albert Heijn het ‘herbruikbare verszakje’ en Lidl de ‘Green Bag’ van nylon. Bedrijven gaan ook op zoek naar (nieuwe) alternatieve natuurlijke materialen als vervanger van plastic. Recent berichtten de media dat IKEA PS verpakkingen vervangt door verpakkingen gemaakt van champignons.
Design voor recycling
Design voor recycling krijgt ook steeds meer aandacht. Het is belangrijk om vooraf goed na te denken over de samenstelling van de verpakking. Niet elk materiaal is geschikt voor recycling, zoals zwarte kunststof verpakkingen. Onder andere supermarkt Plus is daarom dit jaar gestart met de uitfasering van alle zwarte kunststofverpakkingen voor de huismerkproducten voor AGF en vleeswaren. In het ontwerpproces wordt daarnaast ook rekening gehouden met mono-materialen. Dit betekent dat de verpakking slechts uit een materiaalsoort bestaat, wat recycling vergemakkelijkt. Kartonnen dozen met plastic doorkijkvenster bijvoorbeeld zijn voor de consument lastiger te scheiden en belanden al snel op de grote hoop. Dit geldt ook voor het gebruik van bijvoorbeeld lijm of een plastic coating. In een aantal gevallen is de aanwezige concentratie afwijkend materiaal verwaarloosbaar, maar ook dit vraagt doorgaans weer om innovatieve oplossingen. Denk aan nieuwe vouwtechnieken, waardoor er minder lijm benodigd is of een andere samenstelling van het materiaal.
Kortom, de evolutie van de verpakking is in volle gang. Waar sta jij nu?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- wetgeving
- VerpakkingXpert
- evolutie
- SUP
- volle gang
- distributie
- verpakking
- marketing
- Huib Burggraaf
- verpakking
- recycling
- design
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve Naturals: 'Mijn meest...
- Hema zet in op innovatie en duurzaamheid; begint programmatic...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- 42 organisaties lanceren GroenGezond19-11-2025
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




