[column] Iedereen is onzeker

[column] Iedereen is onzeker
  • Food-en-retail
  • 15 mrt 2022 @ 12:15
  • 17226 x gelezen
  • Link
  • Charles Borremans
    Charles Borremans

    Client Services Director
    iO (Campus Amsterdam)
  • PolitiekWinkelenFood

In de deftige Van Eeghenstraat in Amsterdam-Zuid staat een schutting. Voor Amsterdamse begrippen opmerkelijk maagdelijk: niet ondergeklad met graffiti. Toch heeft iemand op die schutting een boodschap achtergelaten. Geschreven in een strak handschrift: IEDEREEN IS ONZEKER. In drie woorden een treffende omschrijving van het huidige tijdsgewricht.

In mijn woonplaats zat tot voor kort een winkel van VKUS (foto). Een zuivelwinkel, die zich presenteerde als ‘De Moderne Melkboer’. Een speciaalzaak met oog voor ambachtelijkheid en veel verse zuivelproducten van koeien en geiten, maar ook met plantaardige zuivel. Deze VKUS-winkel was onderdeel van VkusVill, een supermarktketen uit – jawel! – Rusland. Het verhaal van VkusVill is interessant. Opgericht door IT-professional Andreij Krivenko opende VkusVill in 2009 een eerste kleine buurtsuper in Moskou. Dat de winkel zich focuste op zuivel was een bewuste keuze van Krivenko, die zich stoorde aan het feit, dat er in de Russische metropool nergens verse melk werd verkocht. Alleen maar lang houdbare melk. Omdat Krivenko de smaak van het dorp naar de stad wilde brengen, noemde hij zijn winkels: ‘VkusVill’, wat ‘smaak van het dorp’ betekent.

Doldriest optreden
Het werd een succes, want eind vorig jaar telde de keten zo’n 1.300 vestigingen in bijna 60 Russische steden. In 2020 werd de eerste winkel in het buitenland geopend. En wel in Nederland, in Amsterdam. Eind 2021 stond de teller inmiddels op vier winkels. En er was de ambitie om verder door te groeien. Het liep echter anders door het doldrieste optreden van dictator Poetin. Vorige week werd bekend, dat VkusVill alle winkels in Nederland sluit. Inclusief de VKUS-zuivelwinkel bij mij in het dorp. Op de Instagram-pagina van VKUS valt te lezen, dat ‘… het niet meer mogelijk (is) om op lange termijn te blijven bestaan’. En dat ‘Deze wereldramp echt alleen maar verliezers (kent)…’. Waarvan akte.

Zorgen
Inmiddels bevinden we ons in Nederland in de drie dagen, dat we mogen stemmen voor de gemeenteraad. Voelen de gemeenteraadsverkiezingen ver weg, nu het nieuws gedomineerd wordt door de oorlog in de Oekraïne? Het radioprogramma Spraakmakers van maandag 14 maart vroeg er in een enquête naar en het resultaat was, dat een meerderheid (56%) van de ondervraagden dit niet als zodanig ervaart. Toch werpt deze oorlog een schaduw over de gemeenteraadsverkiezingen. Volgens een op 11 maart gepubliceerd onderzoek van I&O Research maakt 90% van de Nederlandse bevolking zich zorgen over de oorlog. 51% maakt zich zelfs grote zorgen. Bijna negen op de tien ondervraagden volgen de ontwikkelingen in Oekraïne op de voet. Voor de gemeenteraadsverkiezingen geldt, dat slechts vier op de tien ondervraagden dit doen.

Consequenties
Dat Poetin’s oorlog consequenties gaat krijgen en dat Nederlanders daar aanzienlijke zorgen over hebben, is evident. Een nieuwe vluchtelingentsunami, torenhoge benzineprijzen en een brood, waar we straks vijf euro voor moeten betalen. Klein bier natuurlijk als we dit soort ongemakken vergelijken met de horreur, die de Oekraïense bevolking is overkomen. Maar toch… Na twee jaar corona dachten we deze misère eindelijk achter ons te kunnen laten en onze blik weer op een meer zonnige toekomst te kunnen richten. Economisch stonden de seinen op groen. Met de afschaffing van de laatste coronabeperkingen, doemen echter opnieuw grote zorgen op. Onder burgers, consumenten, ondernemers en bij de overheid. De portemonnee van de consumenten zal direct geraakt worden met alleen al een energierekening, die tweemaal zo hoog zal uitvallen als die van vorig jaar. En omdat we onze centen maar één keer kunnen uitgeven heeft dit ook weer grote consequenties voor bijvoorbeeld de retail, horeca en cultuursector. Iedereen is onzeker over wat er komen gaat. Hopelijk verkrampen we niet en kunnen we leven met die onzekerheid zonder verlamd te worden door aarzeling.
 

Charles​ Borremans
Client Service Director
iO ‑ Campus Amsterdam

Charles Borremans

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken