Mediabestedingen in 2013 licht gestegen
- Media
- 23 jan 2014 @ 13:02
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisiePrintOutdoorOnderzoek
- 23 jan 2014 @ 13:02
- Redactie Media
De Nederlandse bruto mediabestedingen zijn marginaal gestegen in 2013. Onderzoeksbureau Nielsen rapporteert vandaag een kleine groei van 0,4%. In totaal werd er volgens deze cijfers het afgelopen jaar 6,13 miljard euro uitgegeven aan reclame.
Dat is evengoed een positief signaal, want de afgelopen jaren daalden de bruto mediabestedingen. Toch gaat het niet in ieder kanaal even goed. Zo zagen radio en bioscoop de omzetten dubbelcijferig toenemen, terwijl er bij de publieks- en vaktijdschriften sprake was van een dubbelcijferige daling. Televisie blijft het grootste met een aandeel van ruim 50% en bioscoop de kleinste met een omzet van 12 miljoen.
Kanttekening is als altijd dat het om bruto mediabestedingen gaat, dus dat er geen rekening is gehouden met alle kortingen en speciale prijsafspraken die goed gebruik zijn in de mediabranche. Bovendien zit online niet in de bruto registratie, dus missen we daar een deel van de markt.
Schematisch zien de Nielsen-cijfers er als volgt uit (met dank aan Mediaonderzoek.nl):
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing