Mediabestedingen in 2013 licht gestegen

Mediabestedingen in 2013 licht gestegen
  • Media
  • 23 jan 2014 @ 13:02
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisiePrintOutdoorOnderzoek

De Nederlandse bruto mediabestedingen zijn marginaal gestegen in 2013. Onderzoeksbureau Nielsen rapporteert vandaag een kleine groei van 0,4%. In totaal werd er volgens deze cijfers het afgelopen jaar 6,13 miljard euro uitgegeven aan reclame.

Dat is evengoed een positief signaal, want de afgelopen jaren daalden de bruto mediabestedingen. Toch gaat het niet in ieder kanaal even goed. Zo zagen radio en bioscoop de omzetten dubbelcijferig toenemen, terwijl er bij de publieks- en vaktijdschriften sprake was van een dubbelcijferige daling. Televisie blijft het grootste met een aandeel van ruim 50% en bioscoop de kleinste met een omzet van 12 miljoen.

Kanttekening is als altijd dat het om bruto mediabestedingen gaat, dus dat er geen rekening is gehouden met alle kortingen en speciale prijsafspraken die goed gebruik zijn in de mediabranche. Bovendien zit online niet in de bruto registratie, dus missen we daar een deel van de markt. 

Schematisch zien de Nielsen-cijfers er als volgt uit (met dank aan Mediaonderzoek.nl):

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken