Mediabestedingen in 2013 licht gestegen

- Media
- 23 jan 2014 @ 13:02
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisiePrintOutdoorOnderzoek
- 23 jan 2014 @ 13:02
- Redactie Media
De Nederlandse bruto mediabestedingen zijn marginaal gestegen in 2013. Onderzoeksbureau Nielsen rapporteert vandaag een kleine groei van 0,4%. In totaal werd er volgens deze cijfers het afgelopen jaar 6,13 miljard euro uitgegeven aan reclame.
Dat is evengoed een positief signaal, want de afgelopen jaren daalden de bruto mediabestedingen. Toch gaat het niet in ieder kanaal even goed. Zo zagen radio en bioscoop de omzetten dubbelcijferig toenemen, terwijl er bij de publieks- en vaktijdschriften sprake was van een dubbelcijferige daling. Televisie blijft het grootste met een aandeel van ruim 50% en bioscoop de kleinste met een omzet van 12 miljoen.
Kanttekening is als altijd dat het om bruto mediabestedingen gaat, dus dat er geen rekening is gehouden met alle kortingen en speciale prijsafspraken die goed gebruik zijn in de mediabranche. Bovendien zit online niet in de bruto registratie, dus missen we daar een deel van de markt.
Schematisch zien de Nielsen-cijfers er als volgt uit (met dank aan Mediaonderzoek.nl):
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: 'Retailmedia wordt beschouwd als dé oplossing voor...
- PodKastjes onthullen verhalen van eenzaamheid
- Top 5-TikTok-trends: vakantie v(a)ibes, bejaarde millennials...
- [branded content] Zo zorg je voor extra bereik: combineer de...
- Column De Middeleeuwen van social media
- Sinterklaasjournaal: de magie van luchtigheid
Laatste Nieuws
- DOSSIER DM Interview Unicef29-11-2023
- Sinterklaascadeau stelt vaak teleur 28-11-2023
- Xite start Connected TV... 28-11-2023
- DOSSIER DM 4 vragen aan KLM28-11-2023
- Global Media & Entertainment voegt... 28-11-2023
- Website van het Jaar: prijzen voor... 27-11-2023
MarketingTribune Events
- 26jan 2024
Deadline inschrijven Shopping Awards
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala