Omzet Sanoma Nederland daalt 4 procent
- 1 mei 2014 @ 10:04
- Redactie Media
Het ging al niet goed met Sanoma Nederland, maar het eerste kwartaal van 2014 zal het mediaconcern nog somberder hebben gestemd: de eerste drie maanden van het jaar daalde de omzet met 4,1%, met name door lagere inkomsten uit advertenties. In de tijdschriftentak daalde de omzet zelfs met 10%.
Deze cijfers volgen op de megalomane reorganisatie die Sanoma in het najaar van 2013 doorvoerde. Daarbij werden 500 fte's boventallig verklaard en kamen 32 titels in de etalage te staan. Veel van die titels zijn nog altijd niet verkocht, ondanks dat de door Sanoma zelf gestelde deadline inmiddels is verstreken.
Naast de donkergrijze wolken boven de tijdschriftendivisie komt er voorzichtig wat zonneschijn te voorschijn bij de tv-tak. Die draaide een beter kwartaal omdat het bedrijf de kosten terugschroefde en de advertentiemarkt hier wel licht aantrok. Online advertenties leverden 7% meer op dan een jaar geleden, maar dat mag ook wel: digitaal is de primaire focus van Sanoma geworden.
Van de 2251 fulltime banen in Nederland waren er, als gevolg van de reorganisatie, aan het einde van maart nog 2118 over. Nog lang niet het streefgetal dus. Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers omschreef Sanoma de huidige reorganisatie woensdag als 'harde maatregelen maar noodzakelijk in dit snel veranderend medialandschap'.
De totale omzet van Sanoma, dat in tien landen actief is, daalde met 6,9% naar 438 miljoen euro. Voor aftrek van belastingen hield Sanoma ruim 162 miljoen euro over door de besparingen.
De reorganisatie heeft ook veel prominente medewerkers doen vertrekken bij Sanoma Nederland. Sommmigen gedwongen, anderen zochten zelf hun heil elders. Deze week werd het vertrek van Chief Commercial Officer Marc Stubbé en Grazia-hoofdredacteur Hilmar Mulder bekend.
MarketingTribune heeft de uittocht van kopstukken op een rij gezet.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- ACM akkoord met overname RTL Nederland door DPG Media
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet...
- Mediahuis geeft abonnees van 9 regionale dagbladen toegang tot...
- BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
Laatste Nieuws
- Cupra en Audio Obscura onthullen... 08-07-2025
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers