New Atoms wil journalistieke content-productie hervormen

New Atoms wil journalistieke content-productie hervormen
  • Media
  • 24 aug 2016 @ 14:33
  • 16913 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ContentOnlineJournalistiekStartup

De journalisitieke startup New Atoms heeft de afgelopen maanden een werkmethode ontworpen om content-productie efficiënter te maken. Het bedrijf wordt inmiddels gefinancierd door het Digital News Initiative Fonds van Google. Om de werkmethode in meerdere markten in te zetten, is de startup ook gestart met Post.supply, een abonnementsdienst voor bedrijven die hun content-productie willen uitbesteden.

De nieuwsindustrie zit vast in ouderwetse tradities. Ze is daardoor niet goed in staat mee te komen met (voornamelijk) technologische ontwikkelingen. Dat is wat Boris van Hoytema concludeerde na onderzoek te hebben gedaan bij verschillende journalistieke organisaties (o.a. BBC en VPRO). Om een oplossing te ontwikkelen richtte hij eerder dit jaar start-up New Atoms op. New Atoms wil journalistieke productie radicaal anders vormgeven, met intensieve samenwerking en kennisdeling als fundament. Geïnspireerd door de software ontwikkelingsmethode Agile wordt er hard gewerkt aan een efficiënter en flexibeler productieproces.

Uitdagingen in journalistiek

De belangrijkste problemen waar de journalistiek momenteel mee kampt zijn:

  • Aanpassingsvermogen. De techniek ontwikkelt zich razendsnel. De huidige journalistiek is te log om hier een antwoord op te hebben. Mediaorganisaties kunnen niet snel genoeg voldoen aan veranderende behoeftes van het publiek.
  • Schaalbaarheid. Productionele groei is enorm duur. Het meeste journalistieke onderzoek gaat verloren omdat het nergens wordt opgeslagen of gedeeld. Dit betekent dat journalisten nauwelijks profiteren van elkaars kennis en expertise, waardoor de productie afhankelijk blijft van specialisten. Dit komt ons krankzinnig voor in een wereld waarin informatie- en kennisdeling aan de orde van de dag zijn.

Het antwoord op deze uitdagingen is een journalistieke start-up met in beginsel samenwerking. Een start-up die sneller produceert dan klassieke redacties of freelancers, door efficiëntere samenwerking. Een start-up die nieuwsorganisaties helpt snel op te schalen met externe redactionele teams, wanneer een grotere productiekracht nodig is. Deze redactionele teams bestaan uit mensen met zeer uiteenlopende vaardigheden. Samen bouwen ze aan artikelen met een werkwijze uit de software ontwikkeling (Agile). In kleine, doelgerichte stappen (iteraties) komen artikelen tot stand, verrijkt met verschillende perspectieven en brede kennis.

Status quo

De afgelopen maanden is New Atoms druk bezig geweest een werkmethode te ontwerpen die hun aspiraties faciliteert. Er is eigen software ontwikkeld en er wordt gebouwd aan een database waarin alle opgedane kennis kan worden gedeeld. Inmiddels is New Atoms gefinancierd door het Digital News Initiative Fonds van Google. Om de werkmethode in meerdere markten in te zetten, zijn ze ook gestart met Post.supply. Post.supply is een abonnementsdienst voor bedrijven die hun content-productie willen uitbesteden, voor bijvoorbeeld hun blog en sociale media. Het maakt dit zo eenvoudig mogelijk, door redactionele teams aan te bieden via een online interface.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken