PwC: omzet tv-reclame groeit ondanks ander kijkgedrag
- Media
- 4 okt 2016 @ 10:55
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisieTrendsOnderzoekMedia
- 4 okt 2016 @ 10:55
- Redactie Media
Hoewel lineaire kijkcijfers stevig onder druk staan, blijven de inkomsten uit tv-reclame in Nederland voorlopig nog op niveau. Dat blijkt uit de Nederlandse Entertainment & Media Outlook 2016-2020 die PwC vandaag publiceert. De komende vijf jaar groeien de inkomsten uit tv-reclame met gemiddeld 1,5% per jaar. Daarna is het afgelopen met de pret, want op de lange termijn is krimp onvermijdelijk.
‘De sterke opkomst van online videodiensten gaat hand in hand met een lichte stabiele groei in de traditionele tv-markt', zegt Ennèl van Eeden, mediaspecialist bij PwC. ‘Digitalisering verandert het medialandschap, maar die veranderingen gaan soms minder snel dan wordt gesuggereerd. Televisie is voor adverteerders nog steeds een belangrijk medium om een breed publiek gelijktijdig te bereiken. Wel komt door het veranderende kijkgedrag de nadruk meer op live, sport en grote shows te liggen.’ Ook ondersteunen zenders tv-programma’s vaker met multi-platform strategieën, zoals social media.
De inkomsten uit tv-reclame groeien van 965 miljoen euro in 2015 naar ruim 1 miljard euro in 2020. Ter vergelijking: de inkomsten uit online video advertenties (vast en mobiel) groeien in diezelfde periode met maar liefst 18% per jaar tot ruim 200 miljoen euro. Dat is echter nog altijd een stuk lager dan de inkomsten uit tv-reclame.
'Lineair tv-kijken daalt in alle leeftijdsgroepen'
Het aantal tv-kijkers zakt in alle leeftijdsgroepen, behalve in de groep tussen 50 en 64 jaar. Het kijkgedrag van jongeren verandert het snelst; zij consumeren nu al meer via stream en download dan via lineair. ‘Het veranderende consumentengedrag drijft de adverteerder naar internet. Maar de groep tussen 20 en 49 die lineair televisie kijkt, is verhoudingsgewijs nog groot. Dat zijn ook de personen in het huishouden die de aankopen doen en waarop vooral commerciële zenders hun programma’s richten’, zegt Van Eeden.
Tegelijkertijd zijn Nederlandse consumenten steeds meer bereid te betalen voor video-on-demand. Volgens het PwC-onderzoek is vooral videostreaming hard in opkomst. De markt bedroeg in 2015 ongeveer 158 miljoen euro en groeit met gemiddeld 13% per jaar naar bijna 300 miljoen euro in 2020. De groei van videostreamingdiensten als Netflix gaat in Nederland vooralsnog niet ten koste van de markt voor vaste tv-aansluitingen.
De inkomsten uit tv-aansluitingen groeien gemiddeld met een half procent per jaar tot ruim 1,1 miljard euro in 2020. ‘Aanbieders en distributiekanalen van videocontent zullen er wel rekening mee moeten houden dat de prijsbewuste consument op termijn zijn media-abonnementen zal gaan consolideren en personaliseren’, aldus Van Eeden.
De Nederlandse Entertainment & Media Outlook 2016-2020 van PwC bevat diepgaande analyses van en prognoses voor de belangrijkste branchesegmenten en wordt vanmiddag gepresenteerd in Amsterdam.
Lees alvast de Nederlandse én internationale E&M Outlook van PwC, of bekijk de internationale video hieronder met de belangrijkste trends.
Meer omzet uit tv-reclame ondanks veranderd kijkgedrag https://t.co/ucilOdALih #outlook #PwC pic.twitter.com/cRcGCKtiAC
— PwC Nederland (@PwC_Nederland) October 4, 2016
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- PwC
- tv-reclame
- entertainment
- onderzoek
- video on demand
- kijkgedrag
- groei
- Outlook
- media
- televisie
- E&M
- trends
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Management neemt PXR Media over
- [column] De mooiste tijd van het jaar?
Laatste Nieuws
- Management neemt PXR Media over19-12-2025
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

