Jarig BNR lanceert Smart Radio

Jarig BNR lanceert Smart Radio
  • Media
  • 21 sep 2018 @ 11:36
  • 20083 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • AppsRadioNieuwsmediaJournalistiek

BNR bestaat 20 jaar en viert dat met het lanceren van de bètaversie van zijn eigen Smart Radio-app. Deze nieuwe app biedt een gepersonaliseerd audioprogramma: de fragmenten van BNR worden automatisch vloeiend achter elkaar afgespeeld.

BNR bestaat op 21 september 2018 exact twintig jaar. De radiozender voor ondernemend Nederland, voortkomend uit TalkRadio, is op 21 september 1998 begonnen onder de naam Business Nieuws 1395 AM. In 2003 werd BNR onderdeel van de FD Mediagroep. Vanuit de allereerste studio aan de Vondelstraat haalt presentator van het eerste uur Bas van Werven herinneringen op. En tegelijkertijd lanceert BNR de bètaversie van Smart Radio, een innovatieve app waarbij onderwerpen worden verzameld op basis van voorkeuren van de luisteraar die vervolgens op een eigen gekozen moment via de app beluisterd kunnen worden.

Speciaal voor de twintigste verjaardag is een unieke podcast gemaakt met de drie hoofdredacteuren die BNR rijk is geweest en nog is: oprichter Michiel Bicker Caarten, Paul van Gessel en huidig hoofdredacteur Sjors Fröhlich praten in de Grote Hoofdredacteuren Show over het verleden, heden en de toekomst van BNR. De podcast is te beluisteren via de BNR app, Spotify, iTunes en bnr.nl.

Audio-on-demand is toekomst van radio

BNR is in twintig jaar tijd getransformeerd van een radiostation naar een innovatieve mediaorganisatie met de focus op audio. Als een van de eerste partijen die podcasting serieus nam, loopt BNR voorop met zakelijke podcasts gericht op professionals. Een groeiend aantal, zoals award winning De Technoloog en Cryptocast, wordt podcast-first gemaakt en scoort heel goed binnen het BNR-platform en ook op iTunes en Spotify.

Begin 2018 is een speciale podcaststudio gebouwd en gestart met de dagelijkse nieuwspodcast Newsroom samen met Het Financieele Dagblad. Met SMART Radio gaat BNR een volgende fase in: met een zelf gebouwd algoritme wordt uit het rijke archief op maat gemaakte persoonlijke audio content aangeboden op het moment dat het de luisteraar het best schikt. 

Lancering van Smart Radio

Op 21 september lanceert BNR de bètaversie van de SMART Radio app. Alle zakelijke professionals en geïnteresseerden kunnen via www.bnr.nl/smartradio/beta de app downloaden en interesses aangeven. Het resultaat is een persoonlijk audioprogramma: de fragmenten worden automatisch vloeiend achter elkaar afgespeeld. 

'We brengen hiermee de content nog beter bij de juiste persoon op het juiste moment. Onze eerste testers zijn lovend. Ze hebben in hun drukke professionele bestaan naast de vaste luistermomenten niet altijd gelegenheid om de hele dag BNR aan te hebben staan en soms ook niet om ene podcast van anderhalf uur te luisteren. Met SMART Radio wordt een lange zoektocht bespaard en zijn ze razendsnel op de hoogte,' zegt hoofdredacteur Sjors Fröhlich. Het wordt een belangrijke aanvulling op de diensten, de programma’s, podcasts en events die BNR aanbiedt.

Subsidie Digital News Innovation Fund

BNR kreeg vorig jaar subsidie van het Digital News Innovation Fund (DNI) van Google. Het DNI steunt goede ideeën om media digitaler te maken en beter op de toekomst voor te bereiden. Met de subsidie en in samenwerking met Zoom Media en BrainCreators bouwde BNR Nieuwsradio het eigen algoritme.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken