Podcastmonitor geeft inzicht in bekendheid en gebruik podcast

Podcastmonitor geeft inzicht in bekendheid en gebruik podcast
  • Media
  • 22 aug 2019 @ 10:25
  • 14750 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Inmiddels luisteren miljoenen Nederlanders naar podcasts. Voor de marketeers een interessant kanaal om hun doelgroep(en) te bereiken. Onderzoeksbureau Markteffect ontwikkelde een eigen podcastmonitor om meer inzicht te krijgen in de redenen om te luisteren.

Markteffect ontwikkelde een podcastmonitor die inzicht geeft in de redenen waarom men naar podcasts luistert, welke topics zij interessant vinden, hoe zij naar podcasts kijken, maar ook wat het publiek ervan weerhoudt om ernaar te luisteren. Het onderzoek is in mei 2019 uitgevoerd onder een nationaal representatieve groep van in totaal 1.031 respondenten. Op basis van deze respons zijn de antwoorden met een zekerheid van 95% en met een nauwkeurigheid van 3.1% generaliseerbaar naar de doelgroep.

De podcast maakt het mogelijk om zeer specifieke content over te brengen aan gerichte doelgroepen, op het moment dat de consument bewust de tijd neemt om er naar te luisteren.

Ook zijn er legio mogelijkheden voor branded content. Het aantal podcastaanbieders schiet dan ook als paddenstoelen uit de grond.

Een podcast is een audiouitzending waarbij het geluidsbestand op aanvraag wordt aangeboden door middel van webfeeds. De term podcast is dan ook een samentrekking van iPod en broadcast (Engels voor 'uitzenden').

In het continu veranderende medialandschap zijn marketeers, communicatieprofessionals en ondernemers steeds op zoek naar manieren om hun doelgroepen op de juiste manier te bereiken. Het aantal prikkels dat iemand per dag krijgt blijft stijgen en mensen lijken tegenwoordig verslaafd aan hun social media. Tegelijkertijd heeft men meer behoefte aan rust en ontspanning en zoekt men naar momenten om gas terug te kunnen nemen.

Mensen die naar een podcast luisteren doen dat om de volgende redenen:

  • Luisteren met name naar podcasts voor ontspanning (56%) en amusement (44%);
  • Luisteren voornamelijk naar podcasts als ze thuis zijn (74%), maar ook onderweg (17% in de auto, 17% op de fiets, 16% in het ov);
  • Luisteren gemiddeld 65 minuten per week naar podcasts;
  • Podcasts worden met name beluisterd via mobiel (68%);
  • Muziek is de categorie waarover het meest geluisterd wordt (43%), gevolgd door nieuws en politiek (29%).
  • 44% van de luisteraars verwacht in de toekomst meer naar podcasts te gaan luisteren;
  • Men verwacht vaker te gaan luisteren naar podcasts voor persoonlijke ontwikkeling en het bijhouden van ontwikkelingen in het vakgebied;
  • Ondanks een kleine daling blijven ontspanning en amusement de belangrijkste redenen om te luisteren naar podcasts.

Redenen om niet te luisteren naar podcasts:

  • De meest genoemde redenen om niet naar podcasts te luisteren is dat men niet weet wat een podcast is, hoe het werkt en waar men het moet vinden;
  • Daarnaast is het gebrek aan tijd ook een reden om niet naar podcasts te luisteren;
  • Enkele respondenten geven aan liever naar radio te luisteren of een boek te lezen.
  • Slechts 5% van de niet luisteraars verwacht in de toekomst wel naar podcasts te gaan luisteren. Daarnaast geeft 48% van de niet luisteraars aan misschien naar podcasts te gaan luisteren;
  • Men zou voornamelijk voor ontspanning (68%) en amusement (42%) naar podcasts willen luisteren;
  • Net zoals bij de huidige luisteraars is muziek de categorie waar men het meest naar zou willen luisteren (58%).

Verschillen op basis van achtergrondkenmerken

  • Significant meer vrouwen weten niet wat een podcast is (29%) dan mannen (19%)
  • Significant meer respondenten van 16 tot 35 jaar luisteren weleens naar een podcast (53%), dan 35-55 jarigen (25%) en 55-plussers (14%)
  • Significant meer hoger- (38%) en middenopgeleiden (31%) luisteren weleens naar een podcast dan lager opgeleiden (16%)
  • Met name studenten luisteren weleens naar een podcast (63%). Onder gepensioneerden is dit aandeel opvallend laag (9%)

Als er wordt gevraagd mee te denken over een nieuwe podcastserie, dan zouden respondenten onder meer ook podcasts willen over wetenschap, films en cabaret, relevante informatie over een vakgebied (marketing), verslaggeving van sport die niet op televisie is, lifestyle, mode, shoppen en tips om kleding te kopen en vakantiemogelijkheden.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken