Mediagebruik kinderen redelijk stabiel afgelopen 3 jaar
- Media
- 14 dec 2020 @ 10:54
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 14 dec 2020 @ 10:54
- Sjaak Hoogkamer
De resultaten van de NOM Kids Monitor 2020 zijn vorige week opgeleverd. Dit multi-cliënt onderzoek is in het najaar van 2020 uitgevoerd door GfK, onder ruim 1000 kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar.
Stichting NOM is verantwoordelijk voor de technische begeleiding van deze derde editie van de NOM Kids Monitor.
Het onderzoek van GfK heeft het brede mediagedrag van kinderen in deze leeftijdsgroep in kaart gebracht.
Naast het gebruik van internet en social media, gamen, televisie kijken, lezen van tijdschriften en boeken en bioscoopbezoek, zijn ook het gebruik van digitale apparaten en tal van interesses en activiteiten van kinderen in kaart gebracht.
Kinderen zijn ware omnivoren te noemen als het gaat om het gebruik van verschillende media. Het gebruik van media blijkt relatief stabiel te zijn in vergelijking met 3 jaar geleden.
Bijna alle kinderen (95%) kijken wel eens televisie; ze zeggen wel minder vaak naar televisie te kijken. De meeste kinderen gaan wel eens naar de bioscoop (83%) of lezen voor hun plezier een boek (84%) of een tijdschrift (61%). Opmerkelijk is de toename van kinderen die zeggen naar vlogs te kijken: 77% ( een stijging van18% in vergelijking met 3 jaar geleden) zegt dat vaak of af en toe te doen. Een vijfde (20%) van de kinderen leest wel eens een krant. Podcasts, een nieuw medium, worden door 19% van de kinderen beluisterd. Naast veelvuldig mediagebruik blijven kinderen vooral veel buiten en binnen spelen (98% resp. 93%).
Ook gezelschapsspelletjes en puzzelen blijven enorm populair, 95% van kinderen doet dat vaak of af en toe.
Van alle apparaten en devices wordt televisie nog steeds het meest gebruikt (95%). Tablet en smartphone staan op de tweede plaats (beide 85%), waarbij tablet meer door iets jongere kinderen wordt gebruikt en smartphone meer door iets oudere kinderen. Op televisie kijken ze vooral naar Netflix (68%) en uitgesteld naar tv-programma’s (60%). Op smartphone kijkt men filmpjes of maakt men zelf filmpjes en foto’s. De pc/laptop wordt nog steeds het meest gebruikt voor school.
TikTok
Voor het eerst is er gevraagd naar het gebruik van spraakgestuurde assistent: 27% van kinderen heeft het apparaat thuis en gebruikt het zelf ook. Bij social media is TikTok met stip op nummer 1 gekomen met 49% bereik onder 6 – 12 jarigen. Alle andere social media zijn gegroeid, behalve Facebook die gelijk wordt gebruikt als 3 jaar geleden (20%). Alle social media – behalve Facebook en Twitter – worden meer door meisjes dan door jongens gebruikt. Een meerderheid van kinderen (79%) zegt thuis afspraken te hebben over het gebruik van online activiteiten. Vooral afspraken over het kijken naar filmpjes en spelen van games worden thuis gemaakt.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
- Aanzienlijke stijging in positieve houding met de kracht van...
- [column] Welkom in het midfunnel tijdperk
- Short-form kan de basis vormen voor jouw nieuwe IP - zo werkt...
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij beste 'Dagelijkse podcast'
- [column] Quiet culture Waarom Gen Z voor rust en regie gaat
Laatste Nieuws
- Talpa Media verbindt versnipperd... 18-11-2025
- Short-form kan de basis vormen voor... 12-11-2025
- Aanzienlijke stijging in positieve... 10-11-2025
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

