Nederlandse mediasector presenteert gezamenlijke innovatieagenda

Nederlandse mediasector presenteert gezamenlijke innovatieagenda
  • Media
  • 5 okt 2022 @ 09:32
  • 13113 x gelezen
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Tijdens de Dutch Media Week heeft de gezamenlijke Nederlandse mediasector (publieke én private partijen) een gezamenlijke innovatieagenda gepresenteerd. Arno Otto, Chief Transformation Officer van Talpa Network, legde uit wat de negen punten zijn die op die agenda staan.

Volgens Otto is de nieuwe agenda ‘uniek’ omdat er voor het eerst een complete publieke-private agenda is opgesteld die de toekomst van het Nederlandse medialandschap moet gaan vormgeven. Volgens Otto is dat belangrijk omdat de opkomst van het internet de afgelopen 30 jaar enorm veel invloed heeft gehad en de Nederlandse mediasector niet altijd even goed was voorbereid op de veranderingen die daardoor ontstonden. Zo zorgde de eerste ‘golf’ (de opkomst van zoekmachines) voor het einde van bijvoorbeeld krantenadvertenties en de telefoongids. De tweede ‘golf’ is volgens Otto de opkomst van social media, waardoor iedereen een uitgever kon worden. De derde ‘golf’ is de opkomst van streaming en online shoppen, die grote invloed hebben gehad op (fysieke) winkels en het aanbod van media.

Nederland innovatieland
Volgens Otto heeft Nederland het niet goed gedaan tijdens de eerste en tweede golf, maar bij de derde wel. Zo toont de opkomst van Videoland aan dat je een bestaande formule succesvol kunt aanpassen aan de eisen van de tijd, en Bol.com is volgens hem een goed voorbeeld hoe je online shoppen succesvol maakt. Dat geeft hoop voor de volgende ontwikkelingen, waarbij Otto met name inging op Web3 en de vraag wie nu eigenlijk eigenaar is van (gebruikers)data. Om de reputatie van Nederland als innovatieland hoog te houden heeft de mediasector industrie-breed en bottom-up negen onderwerpen op de agenda gezet: de ‘datakluis’, desinformatie, vertrouwen (in de media), inclusiviteit, soevereiniteit, virtual technology, Metaverse, engagement en kennis (ontwikkeling en opleidingen).

Minister Adriaansen (Economische Zaken) gaf in een videoboodschap aan de gezamenlijke agenda toe te juichen. Niet alleen biedt de agenda kansen om problemen te voorkomen, maar een sterk, innovatief Nederlands medialandschap biedt ook economische kansen. Media zet mensen aan tot nadenken en is daarom een belangrijke factor. Tenslotte vindt de minister het belangrijk dat de ‘Big Tech’ het (Nederlandse) medialandschap niet gaat domineren.

Als egels om elkaar heen gedanst

Aansluitend reageerde een panel van media-zwaargewichten op de agenda. Pim Schmitz, CEO, Talpa Holding. Sven Sauvé, CEO, RTL Nederland, Georgette Schlick CEO van Fremantle Nederland en België, René Delwel, Managing Director EMG Nederland, Peter Lubbers, CEO Banijay Benelux, Martijn van Dam Lid raad van bestuur NPO, Arjan van Westerloo Managing Director NEP Netherlands en Manon van der Hoek, Voorzitter Nederlandse Content Producenten waren opmerkelijk eensgezind. Volgens de diverse partijen heeft het lang geduurd voordat in Nederland het belang van pre-competitief overleg werd ingezien. Zoals Martijn van Dam het beeldend uitdrukte: ‘We hebben als egels om elkaar heen gedanst.‘

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken