[DPC22] Love is in the ear

[DPC22] Love is in the ear
  • Media
  • 1 nov 2022 @ 13:55
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Dutch Podcast ConferenceMediaPodcast

Op 's lands eerste Dutch Podcast Conference in B Building Amsterdam is het stokje intussen overgenomen door keynotes Lidewij Hentenaar, Daniel Karlsson en Michael Petit. Een korte impressie. 'Laten we samen deze markt uitbouwen.'

Feiten en cijfers brengen over podcasts, dat is het doel van Audify met NLO, oftewel het Nationaal Luisteronderzoek, trapt Hentenaar af. 'Wij hebben de podcast standaard ontwikkeld. Audio is op dit moment een "hottie" in de mediamix. Logisch, want je doet je oren nooit dicht. Dus gaan we podcasts beter onderling vergelijkbaar maken.'
Met deze tool lukt dat nu al goed. De NLO meet circa 1500 podcasts per maand, waaruit al enkele interessante insights opploppen. Zoals dat dinsdag en woensdag in Nederland de belangrijkste podcast-downloaddagen zijn. De gemiddelde podcastlengte is 30 minuten. Het succes van podcasts wordt volgens Hentenaar vergemakkelijkt omdat vrijwel iedereen altijd het afspeel-device, de smartphone, bij zich heeft. Waar we naar luisteren wordt ook gemeten binnen het NLO.
Hentenaar: 'Dat is nieuws voor 50%, op twee staan onderwerpen over Mens & Maatschappij. Op drie staan BN-ers met een podcast.'
Belangrijk is volgens haar om als merk goed te bepalen wat de gewenste omgeving is waarin je wilt adverteren. En daarvoor is juist weer belangrijk dat de podcastmarkt goed in kaart wordt gebracht. 'Dus daarom, podcastmakers, sluit je aan bij het NLO. Laten we samen de markt uitbouwen.'
Meer info via Audify.

Lidewij Hentenaar (Audify / NLO)

Daniel Karlsson van onderzoeksbureau Triton Digital vult het verhaal aan met een korte uitleg van meetinstrument 'Podcast Metrics Demos+'. Zijn bedrijf verwerkt alle data en kan zo goed het Nederlandse podcast-aanbod doorlichten en vergelijken. Waar andere mediatypen vaak ingedeeld worden op 'huishoudens' is interessant dat in de podcastsector met de Tritonmethode een fijnere segmentatie kan plaatsvinden per individuele luisteraar. Karlsson: 'Zo beschikken we over profielen van luisteraars maar ook bijvoorbeeld over cijfers van de afspeelmedia waarop de podcasts worden beluisterd, van Apple tot Google en Spotify. We verdelen de podcasttypen in "buurtschappen" en leggen daar de data overheen. Zo kun je als merk goed je positie bepalen.' Meer info via Karlsson.

Daniel Karlsson (Triton Digital)

7 miljoen luisteraars
Tenslotte vertelt keynote Michael Petit van Markteffect over hoe zijn onderzoeksbureau de populariteit en impact van podcasts in cijfers vat. 'Dat begint bij de positie van de P van Podcast in de marketingmix', aldus Petit. Markteffect signaleert dat de populairiteit van podcasts toeneemt. In mei 2022 bedroeg het aantal podcast-luisteraars in Nederland 7 miljoen. 25 procent hiervan luistert 'met zakelijke doelstellingen'. Spotify is het populairst als podcastdrager, gevolgd door YouTube, waarop vooral jongeren podcasts 'kijken', volgens de cijfers van Petit. Over wat een goed moment is in podcasts om, te adverteren, daarover verschillen de meningen. Als echt storend in podcasts wordt ervaren:
- extern opgenomen commercials (die de show opbreken);
- gesponsorde producten of diensten.

Hij laat een audio-fragment horen van de populaire podcast 'F1 aan tafel' waarin een externe Tink-reclame inderdaad de boel irritant onderbreekt. Als een ongenode gast. Om geaccepteerd te worden als merk in een podcast adviseert Petit:
- zorg voor authentieke reclame;
- die de podcast aanvult;
- en bij voorkeur een funfactor heeft (al kan dat voor bijvoorbeeld een uitvaartverzorger lastig zijn).

Als voorbeeld van een goed opgepakte merkaanwezigheid noemt hij Bitonic in de podcast 'Het Nieuwe Geld' in samenwerking met BNR. De presentator opent en sluit iedere podcast uit deze serie met een dankwoord aan Bitonic: 'Bitonic geeft mij de journalistieke vrijheid om deze podcast te maken.' That's it. Uit metingen blijkt dat Het Nieuwe Geld zeer hoog beoordeeld en gewaardeerd wordt door de luisteraars. En dat de merkbekendheid van Bitonic significant gestegen is. Hij nodigt de aanwezigen uit om mee te werken aan een volgende podcastmonitor, waarvoor je je kunt melden bij hem via deze link.
(PvWK)

(Wordt vervolgd)


Michael Petit (Markteffect)

Lees ook:
[DPC22] Ad Visser: 'Praat als jezelf, fuck het systeem'
[DPC22] Pitch your podcast,
[DPC22] ILVY Network doet het anders(om), en
[DPC22] Blinde cabaretier Bijlo over podcasts maken: 'Geen licht maar inzicht'


Conferentielocatie B Building, Amsterdam

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken