Geen NOS-nieuwsbulletins in avond en weekend op Radio 3

- Media
- 31 jul 2024 @ 09:28
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 31 jul 2024 @ 09:28
- Michiel van Zaane
Door bezuinigingen en verschuiving van geld en aandacht naar podcasts in plaats van lineaire radio, zijn er vanaf 1 november in het weekend en avond geen NOS-nieuwsbulletins meer te horen op Radio 3. De bulletins worden dan gelezen door nieuwslezers die ook elders te horen zijn.
RadioFreak.nl meldt: ‘Het is een gevolg van het besluit van NPO Audio om geld te verschuiven van lineaire radio naar podcasts’, zegt een woordvoerder van de NOS. ‘Dat betekent onder andere dat NPO 3FM moet bezuinigen. Een van de gevolgen daar weer van is dat de aparte nieuwsbulletins die de NOS maakt voor 3FM per 1 november stoppen voor wat betreft de uitzendingen ’s avonds en in het weekend.’
‘Wij vinden het een hard gelag voor de NOS en de NOS-collega’s die zich vele jaren met hart en ziel hebben ingezet om jongeren te bereiken met radionieuws. Die collega’s blijven overigens allemaal bij de NOS in dienst, want we hebben ze hard nodig’, zegt de woordvoerder.
In de begroting voor 2024 (PDF) geeft de NPO expliciet aan dat er meer aandacht (en dus geld) wordt besteed aan podcasts. Letterlijk staat er: “Waar de programmering op de radio een zwaartepunt kent op de genres Cultuur en Journalistiek, willen we juist in ons podcastaanbod alle genres aanbieden, om zo een complementair aanbod on demand aan te bieden. De audio-ondemandmarkt groeit nog altijd. Daarom vinden we het belangrijk dat ons podcastaanbod in gebruik blijft stijgen. Om deze reden alloceren we ook extra budget aan on demand (zie tabel 10). Voor lineaire radio hanteren we een ondergrens in bereik van 30%.”
Eerder leiden bezuinigingen er al toe dat er vanaf 1 januari 2024 geen nachtuitzendingen in het weekend meer zijn op Radio 2. Deze zijn vervangen door non-stop muziek.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
Laatste Nieuws
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe... 15-09-2025
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes