[column] Top 5-TikTok-trends: Artsen Slaan Alarm, Pedro Pascal en C&A
- Media
- 24 mrt 2023 @ 07:00
- Link
-
Thamar en Sietske
social media experts
C2B - Geen tag
- 24 mrt 2023 @ 07:00
- Thamar en Sietske
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
1. CAMPAGNE: Artsen Slaan Alarm
Je hebt ‘m misschien al op televisie voorbij zien komen, maar dit is een TikTok-native campagne. Onder de naam Artsen Slaan Alarm vraagt de medische wereld populaire TikTok-creators te stoppen met vapen in hun TikTokvideo’s. Hierbij worden die creators daadwerkelijk getagd en dus direct geconfronteerd. Een mooie, platform-proof campagne: het is echt en oprecht, omdat échte artsen échte mensen aanspreken. Daarnaast is het een goede mix van informatie en sensatie. Monica Geuze heeft de oproep inmiddels ge-duet, wat al bijna 850K views opleverde. Sommigen vinden haar reactie onsympathiek, maar voor de actie zelf, die dankzij Monica een extra groot podium krijgt, pakt het eigenlijk alleen maar positief uit. Typisch gevalletje van ‘there is no such thing as bad publicity’, als je het ons vraagt.
@artsenslaanalarm We hebben een vraag aan alle creators op TikTok.🚨 #ArtsenSlaanAlarm ♬ original sound - Artsen Slaan Alarm
2. FILTER: Pedro Pascal die een broodje eet
Daar is-ie weer hoor, Pedro Pascal, de Hollywoodheld van dit moment. Nu er wederom een CapCut-sjabloon van hem is gemaakt, blijkt dat hij echt z’n stempel heeft gedrukt in TikTok-land. Deze trend wordt voornamelijk door TikTokkers toegepast om grappige en herkenbare situaties te schetsen, vaak met enorm droge humor, zoals ook weer in dit exemplaar. Interessant is dat deze trend zich ook prima leent voor bedrijven, omdat de achtergrond volledig aanpasbaar is naar bijvoorbeeld stilstaand of bewegend beeld van jouw kantoor of collega’s. Zolang de begeleidende copy maar matcht met de droge, dromerige houding van deze snackende Pascal.
@getbybus "Damn, that's crazy...anyway I'll be there in 5" #workhumor #officememe #workmeme #pedropascal #pedropascalmeme #officehumor #fyp #foryourpage #fypシ ♬ New Home by Austin Farwell - GetByBus
3. ADVERTENTIE: C&A Clockhouse-ad
Vergeleken met andere kanalen is TikTok nog steeds een platform waar je met relatief weinig advertentiebudget veel resultaat kunt behalen. Mits je advertenties kunnen samensmelten in de For You Page. Dat betekent dat ze moeten voelen als TikTok-native content, niet té gemaakt of commercieel. Een bedrijf dat dit heel goed aanpakt, is modeketen C&A. In bovenstaand voorbeeld voor hun Clockhouse-lijn maken ze gebruik van TikTok Spark-ads, advertenties die gekoppeld zijn aan een organische pagina.
@clockhouse Choose your character, but make it ✨trendy✨ #clockhouse #ckhstyle #TikTokFashion #spring #springoutfit #ootd ♬ original sound - clockhouse
4. VIRAL: ‘Noot noot!’
De hashtag #nootnoot is al 930M keer bekeken en is de terechte viral van deze week. Wederom een CapCut-sjabloon dat makkelijk toepasbaar is en daardoor zó door het dak gaat. Het format is simpel: je schetst met beeld en begeleidende copy een comfortabele situatie, waarbij de pinguïn van het sjabloon (bij de 90’s kids ook wel bekend als tv-favoriet ‘Pingu’) tevreden en nietsvermoedend “NOOT NOOT!” roept. Vervolgens beschrijf je de scène die daarop volgt, waarin de boel escaleert, of in ieder geval anders loopt dan je zou willen. Hierbij kijkt de pinguïn extra treurig en is als begeleidende sound een zwaarmoedig klassiek muziekstuk te horen. Dit zorgt voor een extra dramatisch effect, wat het geheel typisch sarcastische TikTokhumor maakt.
5. SOUND: Bombastic side eye
In één van onze eerdere columns schreven we al over de ‘side eye’, een voorbeeld van TikTok-slang'. De betekenis hiervan volgens Urban Dictionary luidt: “Een gezichtsuitdrukking die iemands kritiek, afkeuring, vijandigheid of minachting richting een ander toont.” Inmiddels is deze vrij onvriendelijke blik uitgegroeid tot meer: ‘Bombastic side eye, criminal offensive side eye’, een hele mond vol. De sound is inmiddels al bijna 300K keer gebruikt, waarbij TikTokkers een copy neerzetten die beschrijft hoe bizar, oneerlijk of gênant een bepaalde situatie is.
C2B is een creative content agency, gespecialiseerd in bedenken, maken en verspreiden van Content Worth Sharing.
-
Thamar en Sietske
- Werken bij: C2B
- Functie: social media experts
- Website:http://www.c2b.nu/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- NMO publiceert Mediatrends 2023
Laatste Nieuws
- Warc Media 100: 'Gebruik van... 19-03-2024
- NMO publiceert Mediatrends 202319-03-2024
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing