Nederlander deelt persoonlijke data, maar verwacht ook iets terug

Nederlander deelt persoonlijke data, maar verwacht ook iets terug
  • Online
  • 18 dec 2018 @ 10:40
  • 10487 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DigitaalBig data

DDMA, branchevereniging voor data en marketing, deelt vandaag de tweede reeks aan uitkomsten van de Privacy Monitor 2018, een onderzoek naar de houding van de Nederlandse consument met betrekking tot persoonlijke gegevens en privacy.

In Nederland is 53% over het algemeen tevreden met de hoeveelheid informatie die zij aan organisaties geven. 40% is bereid zijn persoonlijke gegevens te ruilen voor gratis online diensten en 49% verwacht zijn gegevens te moeten delen om te krijgen wat hij wil. De resultaten uit het onderzoek laten zien dat Nederlanders wel bereid zijn hun data te delen als duidelijk is waarvoor ze die delen en wat ze ervoor terug krijgen. Ook laten zij weten dat hoe persoonlijker de data is, hoe meer zij daar in ruil voor verwachten.

Een toelichting op de belangrijkste uitkomsten:

Nederlander verwacht en is bereid persoonlijke data te delen

40% is bereid persoonlijke gegevens te ruilen voor gratis online diensten, 49% verwacht persoonlijke gegevens te moeten delen om te krijgen wat men wil. Op de vraag ‘in welke gevallen zou je persoonlijke data delen met een bedrijf?’ werden als belangrijkste antwoorden gegeven:

E-mailadres

44% is bereid zijn e-mailadres te delen om exclusieve aanbiedingen van zijn favoriete merken te ontvangen

Actuele locatie

70% wil niet dat bedrijven zo maar weten waar zij zijn op basis van locatiedata. 35% is wel bereid gegevens over zijn locatie te delen als het helpt om de snelste route te vinden naar zijn bestemming

Interesses en hobby’s

26% is bereid gegevens te delen over interesses en hobby’s om aanbiedingen van online verkopers te ontvangen

DNA

17% is bereid DNA gegevens te delen om erfelijke ziekten te ontdekken

Diana Janssen, directeur van DDMA, laat weten: 'De Nederlanders vertellen ons dat zij data-uitwisseling als onderdeel van de moderne economie zien en dat zij bereid zijn data te delen als duidelijk is wat zij ervoor terugkrijgen. Tegelijkertijd laat de Privacy Monitor zien dat er een belangrijke taak voor bedrijven is weggelegd om te voldoen aan de verwachtingen die bij deze uitruil horen.'

Nog meer uitkomsten:

Zelf verantwoordelijk voor beveiliging persoonlijke gegevens

De eindverantwoordelijkheid voor de beveiliging van persoonlijke gegevens ligt volgens 25% van de Nederlanders bij hen zelf. 23% vindt dat de verantwoordelijkheid ligt bij de overheid. 41% vindt dat de verantwoordelijkheid ligt bij zowel overheid, bedrijf als consument en slechts 3% vindt dat alleen bedrijven en merken de eindverantwoording dragen.

Hoe persoonlijker de gegevens hoe meer men verwacht

Vingerafdrukken(80%), financiële informatie (80%) en medische geschiedenis (78%) worden als meest persoonlijke data gezien. Minder persoonlijke gegevens vindt men naam (40%), e-mailadres (40%), geboortedatum (36%), relatiestatus en geloofsovertuiging (34%). 57% is het eens met de stelling “Hoe persoonlijker of meer privé de met een organisatie te delen gegevens zijn, hoe meer ik er in ruil voor verwacht”

Wat kunnen bedrijven met data van consumenten doen?

Consumenten zijn bereid gegevens te delen, maar maken wel onderscheid in welke vorm en onder welke voorwaarden zij dat prettig vinden.

● Bijna 40% zou meer controle willen hebben over het feit dat ze herkend worden bij herhaalbezoek online, ruim 25% vindt het juist handig omdat het tijd bespaart.

● De helft zegt dat er meer persoonlijke informatie op social netwerken staat dan ze zouden willen. De helft vindt het niet goed als bedrijven deze data gebruiken om meer te weten te komen over mensen. 35% vindt dit geen probleem.

 

In mei 2018 is de eerste serie aan resultaten van de Privacy Monitor 2018 gepubliceerd. Alle resultaten van eerdere edities van de Privacy Monitor zijn hier te vinden.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken