SportsLink wordt 'LinkedIn voor de sportwereld'

SportsLink wordt 'LinkedIn voor de sportwereld'
  • Online
  • 29 aug 2022 @ 13:32
  • 13346 x gelezen
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

SportsLink, een nieuw online platform voor de sportwereld, is op 27 augustus gelanceerd tijdens een presentatie bij WePadel in Haarlem. Op SportsLink kunnen sporters, sportexperts en bedrijven een profiel aanmaken om zichzelf online te profileren.

In de eerste fase hebben meer dan 1500 sporters, deskundigen en bedrijven uit de sportbranche zich aangemeld op het wereldwijde platform. De verwachting is dat het aantal gebruikers na de lancering op snel zal stijgen. Sporters kunnen hun netwerk te vergroten, kennis delen en (commerciële) samenwerkingen starten. Het platform heeft de ambitie om uit te groeien tot hét grootste sportnetwerk ter wereld en wil zich positioneren als ‘het LinkedIn voor de sportwereld’.

Volgens het nieuwe platform bereiken veel sporters nooit hun maximale potentie door een gebrek aan het juiste netwerk en de financiële middelen. Zo’n 73 procent moet daardoor hun droom op een professionele sportcarrière vroegtijdig opgeven. Iets wat Benito Maij, drievoudig Olympisch judocoach en mede-oprichter van SportsLink, zelf heeft ondervonden: ‘In mijn 15 jaar als coach heb ik enorm veel sporttalent verloren zien gaan. De buitenwereld denkt dat alle topsporters succesvol en welvarend zijn, terwijl de meesten zonder sponsoren amper kunnen rondkomen van hun sport. Wij zijn er zeker van dat we met SportsLink een gat in de markt kunnen vullen en van grote waarde kunnen zijn voor de sportwereld als geheel.’

Slecht vindbaar
Aan de andere kant is het voor bedrijven moeilijk om sporttalent te ontdekken en aan zich te binden, omdat veel sporters online slecht vindbaar zijn, stelt Sportslink. Bekende platformen zoals Instagram, Facebook en LinkedIn bieden namelijk niet de functionaliteiten om jezelf optimaal in de sportwereld te positioneren. SportsLink biedt die mogelijkheden wel. Zo kunnen gebruikers onder andere per sport track records, statistieken en sponsorships aan hun profiel toevoegen. Het platform gaat nog een stap verder door op basis van specifieke data atleten en sponsoren via ‘slimme matchmaking’ aan elkaar te koppelen. Zo worden er voor sporters bedrijven aangedragen die bij hun profiel passen en krijgen bedrijven atleten te zien die voor hen interessant zijn om te sponsoren. Daarnaast hebben gebruikers de mogelijkheid hun producten/diensten onder de aandacht te brengen, worden er connecties voorgesteld, krijgen gebruikers insights in hun profiel performance en kunnen zij verschillende typen content delen in een gebruiksvriendelijke tijdlijn.

Het platform werd officieel geopend door kickbokser Rico Verhoeven. Hij is de eerste grote naam in de sport die zijn steun voor het platform uitspreekt en het gedachtegoed achter SportsLink omarmd. ‘Aan het begin van mijn kickboks carrière vond ik het moeilijk om een netwerk op te bouwen en uit te breiden. Uiteindelijk lukte dit en pas toen kon ik mij volledig focussen op de topsport. Een platform als SportsLink kan dit proces makkelijker maken en dient dan ook zeker niet alleen een commercieel doel, maar ook een maatschappelijk doel. Er is zo’n grote groep talentvolle, ambitieuze sporters die met dit platform hun kansen om het tot de top te halen kunnen vergroten, dat is echt van onschatbare waarde’ aldus Verhoeven.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken