ACM: 'Travel Sustainable programma Booking.com is misleidend'

ACM: 'Travel Sustainable programma Booking.com is misleidend'
  • Online
  • 25 mrt 2024 @ 10:52
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de ACm het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline per 25 maart gehaald. De ACM beoordeelde de presentatie van dit programma als misleidend.

Via het Travel Sustainable programma krijgen aangesloten accommodaties een score (‘level’) met daarnaast een of meer groene blaadjes op de Booking website. De scores lopen van 1 tot 3+, afhankelijk van duurzaamheidsinspanningen van accommodaties. De ACM beoordeelde de presentatie van dit programma als misleidend. De claim Travel Sustainable kan ten onrechte de indruk wekken dat reizen duurzaam is. Ook was het niet voldoende duidelijk op welke aspecten de claim gebaseerd is, waardoor een vertekend beeld kan ontstaan van de daadwerkelijke duurzaamheidsinspanningen van accommodaties. Booking.com verwijdert wereldwijd de onjuiste duurzaamheidclaims van het Travel Sustainable programma en heeft de ACM geïnformeerd te werken aan een verbeterd systeem.

Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM: ‘Het is belangrijk dat bedrijven duidelijke, juiste en relevante duurzaamheidsclaims gebruiken. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van de impact die zij zelf hebben op het klimaat, ook als ze op reis gaan. In hun keuze voor een accommodatie moeten consumenten daarom ook de gebruikte duurzaamheidsclaims kunnen begrijpen en vertrouwen.’

Reactie Booking.com
Booking.com stelt in een statement aan MarketingTribune reizigers te blijven helpen met het zoeken naar duurzame(re) accomodaties: 'Het is altijd ons doel geweest om duurzamere reiskeuzes makkelijker te maken voor iedereen. Hoewel de duurzaamheidssector zich aanzienlijk heeft ontwikkeld sinds we aan deze reis zijn begonnen, met name op het gebied van regelgeving, blijven we ons inzetten om meer duurzame reisopties te bieden aan al onze klanten. Daarnaast blijven we onze accommodatiepartners helpen om voortgang te boeken naar certificering door derden. Hoewel we de manier waarop we duurzamere keuzes tonen aanpassen – door de Travel Sustainable naam, het logo en de niveaus te verwijderen – zullen reizigers nog steeds accommodaties met een certificering van derden kunnen vinden en erop kunnen filteren, plus de verschillende activiteiten zien die onze partners met ons hebben gedeeld. Terwijl we blijven onderzoeken wat de meest impactvolle rol is die we kunnen spelen op dit gebied, zullen we onze partners, klanten en de bredere industrie blijven ondersteunen in ons streven om duurzamere reizen de manier te maken waarop iedereen de wereld kan ervaren.'

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken