Mobiel internet: cijfers, ontwikkelingen en oplossingen
- Online
- 24 jan 2014 @ 06:00
- Link
-
Wieger Waardenburg
senior online marketeer, eigenaar
XpertMarketing en Internetbureau Fris Online - Mobile
- 24 jan 2014 @ 06:00
- Wieger Waardenburg
Op 16 januari vond het SAM (State of the Art Marketing-event) plaats. Onder de titel ‘Go Mobile’ werden bezoekers meegenomen in de wereld van mobiele trends en ontwikkelingen.
Internet verandert
Op een visuele manier werd duidelijk gemaakt hoe omvangrijk de groei is die mobiel internet doormaakt. En er werd duidelijk hoe internet is veranderd. Waar er vroeger maar enkele schermgroottes waren, is dat tegenwoordig wel anders. Smartphones, tablets, netbooks, desktop computers en tv: al die apparaten beschikken over internet.
SoLoMo
De afgelopen jaren is er veel gesproken over sociaal, lokaal en mobiel als factoren om op in te zetten. Deze factoren versterken elkaar - en de ontwikkelingen zullen nog wel even doorgaan.
Verkoopcijfers mobiele apparaten
De verkoopcijfers van mobiele apparaten zijn ook indrukwekkend. Dit werd vergeleken met het aantal kinderen dat er dagelijks wereldwijd wordt geboren. Dit aantal ligt zo rond de 370.000. En daarmee ligt dat al een stuk lager dan het aantal iPhones wat er per dag wordt verkocht. In fiscaal jaar 2013 waren dat er zo rond de 411.500.
4x zoveel mobiel dataverbruik in 2017
Die verkoopcijfers hebben natuurlijk de nodige impact op het gebruik van mobiele data. Naar verwachting zal de dataconsumptie in 2017 ruim 4 maal zo groot zijn als in 2014. Niet alleen omdat er steeds meer apparaten bijkomen die voorzien zijn van internetverbinding, maar ook omdat we deze apparaten steeds meer zullen gaan gebruiken.
72 procent van de Nederlanders heeft mobiel internet
Ook in Nederland zien we een steeds groter wordende ‘dekking’ wanneer het gaat om mobiel internet. Vijf jaar geleden had ‘slechts’ 28 procent van de Nederlanders tussen de 12 en 75 jaar toegang tot mobiel internet. Vorig jaar lag dit percentage al op 72 procent.
Mobiele e-commerce nog in de kinderschoenen
Naar schatting is m-commerce inmiddels goed voor ongeveer 12 procent van de online bestellingen. Dat terwijl wereldwijd gemiddeld 28 procent van de websitebezoekers afkomstig was van een mobiel apparaat. Daarin is dus nog wel wat te winnen. Zeker ook wanneer het gaat om het soepel laten verlopen van mobiele bestelprocessen.
Veel top-500 adverteerders niet mobiel
Hoewel bezoekers steeds meer mobiel internet gebruiken, lijkt dit nog niet echt doorgedrongen te zijn tot alle top-500 adverteerders. De onderstaande presentatie toont een aantal voorbeelden van adverteerders met een miljoenenbudget die nog geen mobiele oplossing bieden voor websitebezoekers. Daar ligt dus nog wel een uitdaging.
Negeren en verspillen
Enige tijd geleden verscheen er op deze website al een artikel van mijn hand over hoe het percentage mobiele bezoekers is vast te stellen met behulp van Google Analytics. Hoe hoog is dit percentage op uw website? Anders gezegd, wanneer u geen mobiele oplossing biedt, welk percentage van uw potentiële klanten negeert u? En hoeveel online marketingbudget verspilt u hierdoor?
In mijn volgende bijdrage kijk ik naar de mogelijkheden om in te spelen op mobiele internetgebruikers.
Presentatie
-
Wieger Waardenburg
- Werkt bij: XpertMarketing en Internetbureau Fris Online
- Functie: senior online marketeer, eigenaar
- Website:http://xpertmarketing.nl
- Profiel »
- desktop
- Google Analytics
- trends
- dataverbruik
- mobile
- SoLoMo
- m-commerce
- tv
- ontwikkelingen
- netbook
- Wieger Waardenburg
- tablet
- smartphone
- e-commerce
- website
- State of the Art Marketing event
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Transavia laat nieuwe merkidentiteit zien met campagne Niet...
- [column] Amazon belooft poort richting wereldtoneel te openen...
- Albert Heijn maakt AH App meertalig met hulp van AI
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
Laatste Nieuws
- Just speelt in op jongerencultuur... 12-11-2025
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de... 12-11-2025
- Inter Milan introduceert digitaal... 12-11-2025
- Albert Heijn maakt AH App meertalig... 06-11-2025
- Transavia laat nieuwe merkidentiteit... 04-11-2025
- [column] Amazon belooft poort... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

