[column] Marketingfacts Focus #1

[column] Marketingfacts Focus #1
  • Online
  • 10 feb 2025 @ 16:35
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Marketing

De wereld van marketing zou je metaforisch kunnen zien als een snelstromende rivier, vol bochten en watervallen. Wat gisteren nog werkte, is vandaag misschien al achterhaald. AI-content, social media, rebranding: het zijn maar een paar van de ontwikkelingen die de marketingwereld continue op haar kop weten te zetten. It never stops… In vijf door mij geselecteerde artikelen, eerder gepubliceerd op Marketingfacts, neem ik je maandelijks mee in een duik in deze trends.

Zo kunnen we in de selectie van deze maand onder meer lezen waarom bedrijven vaak de fout maken om hun merk te vernieuwen, terwijl een goede strategie meestal voldoende is. Ook kijken we naar de toekomst en proberen te voorspellen welke marketingregels in 2025 de boventoon zullen voeren. En we bespreken de uitdagingen waar vrouwen in de marketingbranche nog steeds mee te maken krijgen, maar ook de kansen die er liggen. Maar het gaat niet alleen om grote, strategische beslissingen. Ook praktische tips komen aan bod. Want hoe voer je succesvolle A/B-testen uit zonder een fortuin uit te geven aan dure software? En hoe onderscheid je AI-content van menselijke content?

In deze top 5 vind je misschien wel alles, of een beetje, wat je nodig hebt om je marketingkennis voor (in ieder geval) de aankomende maand bij te spijkeren.

1. Waarom rebranding meestal geen goed idee is

In dit artikel wordt kritisch gekeken naar de trend van rebranding. Hoewel veel bedrijven denken dat een nieuwe naam of een nieuw logo hen zal helpen om relevanter te worden, blijkt in de praktijk vaak dat de kosten en risico's van een rebranding groter zijn dan de voordelen. Er worden diverse voorbeelden gegeven van bedrijven die een mislukte rebranding hebben doorgevoerd en er worden tips gegeven voor wanneer een nieuwe identiteit wel gerechtvaardigd is.

2. Radicaal anders: 10 marketingregels die je succes in 2025 bepalen

Benieuwd hoe de marketingwereld er in 2025 uitziet? In dit artikel worden tien nieuwe marketingregels tien nieuwe marketingregels gepresenteerd die volgens de auteur bepalend zullen zijn voor succes in de komende jaren. Denk aan onderwerpen als de opkomst van artificial intelligence, de invloed van social media en de veranderende rol van de consument.

3. The power of women in marketing: uitdagingen in de marketingindustrie

Dit artikel zoomt in op de positie van vrouwen in de marketingbranche. Hoewel er de afgelopen jaren veel vooruitgang is geboekt, zijn er nog steeds uitdagingen waar vrouwen vrouwen mee te maken krijgen. Door ruimte te maken voor vrouwen van alle leeftijden, achtergronden, authentieke en inclusieve campagnes te omarmen, transformeren we niet alleen de industrie maar ook de maatschappij.

4. A/B-testen zonder dure software: met deze stappen houd je ruimte in je marketingbudget

A/B-testen zijn een onmisbaar hulpmiddel voor elke marketeer, maar de benodigde software kan behoorlijk prijzig zijn. In dit artikel worden praktische tips gegeven voor het uitvoeren van A/B-testen zonder dat je diep in de buidel hoeft te tasten. Er worden diverse gratis tools en technieken besproken.

5. Driekwart van de consumenten zegt AI-content niet te herkennen

Artificial intelligence wordt steeds vaker ingezet voor het creëren van content, maar in hoeverre kunnen consumenten onderscheid maken tussen door mensen geschreven content en door AI gegenereerde content? Dit artikel presenteert de resultaten van een onderzoek naar de perceptie van AI-content bij consumenten.

 

Imke Walenberg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken