Hans Erik Tuijt (Heineken) is Sponsor Personality van 2016

Hans Erik Tuijt (Heineken) is Sponsor Personality van 2016
  • Sponsoring
  • 1 dec 2016 @ 13:04
  • 25038 x gelezen
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • AwardsSponsoringMerkenSponsorRing

Hans Erik Tuijt, global sponsorship director van Heineken International, is afgelopen week uitgeroepen tot Sponsor Personality van het jaar 2016. Tuijt werkt bij Heineken sinds 1988 en is alweer tien jaar verantwoordelijk voor global sponsoring. ‘Vraag niet wat een sponsorplatform kost, vraag me liever wat het oplevert.’

Tuijt had eerst een financiële rol op de brouwerij in Den Bosch, om daarna als managing director van achtereenvolgens Heineken Portugal, Heineken Brazilië en Heineken Australië te werken. Typische persoonskenmerken van deze SponsorRing-winnaar: resultaatgericht, ondernemend, creatief, analytisch sterk en doortastend.

'Een echte dealmaker'

Het bestuur van de SponsorRingen heeft Tuijt gekroond tot Sponsor Personality van 2016 omdat hij een echte dealmaker is. ‘Waar anderen nerveus worden, houdt Hans Erik het hoofd koel en maakt hij de beste deal. Hij weet met minder geld dan de concurrentie grote global properties te overtuigen met Heineken in zee te gaan. Vooral dankzij de marketingbudgetten die Heineken achter een sponsorship zet waarmee grootschalige activaties worden opgezet en een sponsorship centraal in een campagne staat.’

Tuijt vertegenwoordigt volgens het bestuur een Nederlands merk dat meespeelt op het wereldwijde sponsortoneel en heeft een groot internationaal netwerk van eindbeslissers. Hij vindt dat sponsorships business moeten opleveren, zowel in brand equity als in volume.

360 graden activeren

Volgens de jury heeft Tuijt gezorgd voor focus in het sponsorportfolio door middel van langdurige partnerships met Rugby World Cup, UEFA Champions League, James Bond en (als nieuwste aanwinst) de Formule 1 aan de sponsorboom van Heineken. ‘Heineken durft sponsorships echt centraal te zetten in hun campagnes en investeert flink om deze partnerships 360 graden te activeren. Waarde toevoegen aan de beleving van fans op een authentieke en relevante manier dat is de enige manier die voor Hans Erik werkt.’

Rugby, James Bond en ook vooral Champions League hebben ruimschoots bewezen dat deze partnerships werken voor Heineken. De brand equity is onveranderd hoog, maar ook op gebied van volume dragen deze partnerships flink bij aan de groei van het Heineken merk. De verwachting is dat dit ook met F1  gaat gebeuren.

Goede en slechte tijden

Tijdens de Winterspelen in Sochi kreeg Heineken kritiek over de aanwezigheid van het Holland Heineken House vanwege de mensenrechtensituatie in Rusland. In plaats van in het defensief te gaan koos Tuijt voor het offensief. ‘Wij zitten met Heineken al 50 jaar in Rusland en hebben hier een groot team zitten. We denken dat dat je alleen maar een verschil kunt maken als je er bent, niet als je er niet bent’. Een kenmerkende reactie van Tuijt die vindt dat je pal achter sponsorships moet blijven staan en trots moet zijn in goede en slechte tijden.

Ook liet hij van zich horen in Rio, waar hij van zijn hart geen moordkuil maakte en de Olympische organisatie verweet veel te veel subsponsors te hebben binnengeharkt. 'Al die sponsors, groot en klein, gebruiken nu het logo met de vijf ringen en de mensen zien het onderscheid niet.'

Spraakmakende deal: Formule 1

Zijn laatste deal is volgens het bestuur ook de meest spraakmakende. Heineken heeft zich verbonden aan Formule 1, terwijl dat lange tijd een absolute no-go area was voor Heineken. Tuijt heeft twee  jaar aan deze deal gewerkt en intern de neuzen dezelfde richting op gekregen. Hij gelooft er sterk in dat juist door het sponsoren van F1 de boodschap 'When you drive, never drink' van Heineken veel sterker wordt. De zeer gewaagde visual waarin er een rood autostuur door een fles Heineken heen staat plus de commercial met Jackie Stewart oogsten veel lovende reacties.

Tuijt is actief bij Hockeyclub Bloemendaal en voorzitter van de EHL (Euro Hockey League). Een voor hem typische opmerking: ‘Vraag niet wat een sponsorplatform kost, vraag me liever wat het oplevert.’ 



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken