Schrijf je 2020 Marketingplan op de Kondo-manier en vermijd CMO FOMO
- Algemeen
- 19 sep 2019 @ 11:45
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - StrategieMarketing
- 19 sep 2019 @ 11:45
- Peter van Woensel Kooy
Het is weer die tijd van het jaar waarin sommige CMO's zich realiseren dat het marketingplan dat ze aan het begin van het jaar hebben opgesteld, toch iets anders is uitgepakt. Laat je daarom inspireren door de opruimgoeroe.
Misschien zat er te veel in het plan om te beginnen, of misschien waren er bedrijfs- en marktveranderingen, waardoor het plan minder relevant werd. Het is gemakkelijk om je gestrest te voelen door plannen die niet werken. De oorzaak van die stress is vaak de angst om iets te missen (FOMO), een aandoening die ons allemaal raakt, ook professioneel. Voor CMO's zoals ik kan FOMO te maken hebben met het missen van trends, missen van technologieën en modewoorden (wat is bijvoorbeeld een 'micro-moment'?), schrijft Sophie Vu op Marketingprofs.
Minder is meer
'Marketing FOMO kan leiden tot marketingoverkill: teveel dingen tegelijk doen met de overtuiging dat het beter is om met "meer" naar de markt te gaan. Dat is het niet. Omdat plannen altijd veranderen. Altijd', waarschuwt aldus Vu. Geïnspireerd door Marie Kondo, de meester van het opruimen, concentreert Vu zich voortaan op het kritisch bekijken van haar marketingplannen en -inspanningen, met de centrale vraag: 'Zal deze marketinginspanning resultaten opleveren? Leidt dit plan tot vreugde?'
(PvWK)
Lees hier haar column verder.
DRIE LEARNINGS UIT DE KONDO-METHODE
Step 1. Kondo says: Lay all out all your clothes on the bed
Marketing translation: Idea-purge
Step 2. Kondo says: Pick the clothes that mean the most to you
Marketing translation: Parse down and streamline
Step 3. Kondo says: Fold things neatly
Marketing translation: Only fully baked initiatives
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- jaarplan
- 2020
- CMO
- Marie Kondo
- inspireren
- marketing
- Sophie Wu
- opruimen
- marketingplan
- CMO
- tijd van het jaar
- opruimgoeroe
- FOMO
- anders
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers