Exportwaarde dance-music naar record
- Algemeen
- 19 okt 2019 @ 13:14
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - EvenementSalesOnderzoek
- 19 okt 2019 @ 13:14
- Peter van Woensel Kooy
Het economisch bureau van ING becijfert dat de totale exportwaarde van Nederlandse dance-optredens in 2019 uitkomt boven de 150 miljoen euro. Het onderzoek vond plaats in het kader van het Amsterdam Dance Event dat nu bezig is.
De exportwaarde is de laatste vijf jaar verdrievoudigd, volgens de onderzoekers. Momenteel vlakt de groei wel een tikje af. Optredens van DJ's in het buitenland hebben het grootste aandeel in de export-waarde, namelijk driekwart (75%).
DJ top-10
Samen met 538 Nieuws onderzocht de bank ook enkele eigenschappen van Nederlandse en Belgische dance-fans (n=2000). Een kwart van de respondenten bezocht wel eens een dance event in het buitenland. Belgen bezoeken vaker festivals, terwijl Nederlanders meer geld in betaalde streamingdiensten steken om dance te beluisteren. Nederlandse DJ's domineren diverse internationale Top 10 lijstjes, wordt ook hier gesignaleerd. Namen als Martin Garrix, Tiesto en Armin van Buuren 'hebben al jarenlang succes'. De tien best betaalde internationale DJ's verdienen volgens de ING jaarlijks samen ruim 230 miljoen euro, bijna een kwart miljard. In 2018 was dat nog 220 miljoen euro. Volg hier de live feed van het ADE, dat nog tot en met zondag 20 oktober 2019 duurt.
(PvWK)
foto boven: James Sutton / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- DJ's
- vinyl
- streaming
- Armin van Buuren
- Tiesto
- dance
- gesignaleerd
- festival
- onderzoek
- ADE
- tien
- Martin Garrix
- marketing
- best betaald
- DJ
- internationaal
- export
- Top 10 lijstjes
- succes
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- PostNL beloont honden met ‘Kwispel’-sticker
- [onderzoek] Gen Z wacht langer met nieuwe smartphone
- [column] De oogst van 30 jaar merkmanagement (deel 3 van 4)
- Tinder en NJR swipen jongeren naar de stembus
- BZK roept met nieuwe campagne op om je stem te laten horen
- Unicef roept op: ‘Stem voor ieder kind’ bij Tweede...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes