[Mijn marketing] Britt Boss: ‘Ik heb geleerd hoe waardevol een hecht team is’

[Mijn marketing] Britt Boss: ‘Ik heb geleerd hoe waardevol een hecht team is’
  • Algemeen
  • 8 mrt 2021 @ 10:43
  • 19243 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Britt Boss (28) is strateeg bij creatief bureau DentsuAchtung in Amsterdam. Het is volgens haar makkelijk om jezelf te verliezen in marketingjargon. 'De 'why would anyone give a fuck'-vraag helpt om scherp te houden dat we niet praten tegen consumenten, maar tegen mensen zoals jij en ik.'

Stilstaan bij succes

Het afgelopen coronajaar heb ik geleerd hoe belangrijk het is om een hecht team te hebben. Simpele dingen als nog even napraten na een goede presentatie zijn zo belangrijk om dat teamgevoel te behouden. Want niets is onbevredigender dan een goede presentatie neerzetten, ophangen met een 'bye everyone' en direct door te gaan naar het volgende op de lijst. Je wilt dan even high-fiven, van gedachten wisselen en kort stilstaan bij het succes.

Handen wassen

In het kader van 'was je handen stuk' ben ik de laatste maanden fan geworden van Marie-Stella-Maris. Opeens rook alle desinfecterende handgel naar goedkope tequila, behalve die van Marie-Stella-Maris. Na de handgel heb ik ook de handzeep en geurstokjes in mijn huis verwelkomd. Je betaalt wat meer, maar het zijn écht heerlijke geuren, dus handen wassen is een feestje. Daarbij komt ook dat je met iedere aankoop een steentje bijdraagt aan een betere wereld. Het merk heeft namelijk 'Schoon water en hygiëne voor iedereen' als missie en heeft allerlei projecten lopen om schoon drinkwater te realiseren in verschillende. Win-win als je het mij vraagt.

Strategische keuze

De collab van Gucci en The North Face vind ik sterk. De collectie is gebaseerd op jaren '70 klassieke items van The North Face, maar dan met het typische Gucci-sausje qua art direction en fotografie eroverheen, net een short film recht uit de '70s. Maar interessanter nog vind ik de strategische keuze voor het partnership, dat wellicht niet als de meeste logische combinatie aanvoelt. Eerder kondigde Gucci aan radicale veranderingen door te gaan voeren in het kader van verduurzaming. Zo volgt het merk bijvoorbeeld niet meer de traditionele modekalender, maar schalen ze terug naar twee collecties per jaar en introduceerden ze een eerste collectie volledig gemaakt van gerecycled en bio-based materialen. Door de handen ineen te slaan met The North Face, dat ook hard werkt aan duurzame oplossingen, krijgt dat een groter podium. Slim.

Behapbaar

Ik heb bewondering voor Julian Cole, een Australische strateeg die onder meer bij BBDO New York het strategieteam heeft geleid. Hij is tegenwoordig zelfstandig strategy consultant en deelt vanuit zijn Planning Dirty-platform enorm veel kennis. Van 1001 voorbeelden voor creative briefs, tot het backwards engineeren van strategie en campagnes. Hij gebruikt weinig woorden om strategie simpel en behapbaar te maken.

Gut feeling

Ik kan me ergeren aan de oneindige stroom aan decks en documenten. Het is fijn om beschikking tot veel informatie te hebben, maar soms vertelt gut feeling en common sense je meer dan tien rapporten bij elkaar.

Erotische roman

Ik luister graag naar de Britse podcastserie 'My dad wrote a porno'. Klinkt dubieuzer dan het is. In deze wekelijkse serie van Jamie Morton en zijn twee beste vrienden lezen ze passages voor uit het boek van zijn vader. Niet zomaar een boek, het is zoals de titel al suggereert een erotische roman. Het boek, dat van zichzelf al bijzonder slecht is, wordt passage voor passage kapot geanalyseerd door Jamie en zijn vrienden. Gegarandeerd hardop lachen.

Korte artikelen

Ik klik graag rond op insights platform LS:N Global. Een platform met consumer behaviour en industry trends, gebracht in de vorm van korte artikelen. Fijn om inspiratie vandaan te halen wanneer je even vastzit.

Scherp

Het is makkelijk om jezelf te verliezen in marketingjargon en navelstaren. De 'why would anyone give a fuck'-vraag helpt om scherp te houden dat we niet praten tegen consumenten, eindgebruikers of prospects, maar tegen mensen zoals jij en ik.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken