Swocc Symposium 4 november in De Balie

Swocc Symposium 4 november in De Balie
  • Algemeen
  • 2 nov 2021 @ 15:00
  • 32841 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StrategieEvenement

Op donderdag 4 november 2021 vindt het Swocc Symposium plaats in debatcentrum De Balie in Amsterdam. Centraal deze middag staan drie belangrijke maatschappelijke thema’s. MarketingTribune vertelt over het vervolg op 'Brandr'. Daarnaast wordt ook stil gestaan bij de vraag: hoe helpen wetenschap en praktijk elkaar verder?

Tijdens deze jaarlijkse wetenschapsupdate voor marketeers en de communicatiepraktijk delen talentvolle en vooraanstaande wetenschappers hun inzichten uit recent onderzoek op het gebied van merken, marketing en communicatie. 

Duurzaam consumentengedrag
Ronald Voorn (Hogeschool Utrecht) & Jan-Willem van Wensem (Econic) gaan deze middag in op de psychologie van duurzaam consumentengedrag. Er zit regelmatig een gat tussen wat consumenten zeggen belangrijk te vinden aan duurzaamheid, en wat ze uiteindelijk doen. Welke factoren verleiden consumenten tot de adoptie van duurzame goederen en diensten? Ronald en Jan-Willem presenteren o.a. het proces en een aantal van de uitkomsten van een uitgebreide literatuurstudie.

Rol van merken in tijden van een crisis
Peeter Verlegh (VU) en Mandy Merks (Validators) beargumenteren deze middag hoe merken in tijden van crisis (zoals tijdens de Covid-19 pandemie) belangrijk kunnen zijn voor consumenten. Ze bieden praktische implicaties voor hoe merken hierop kunnen inspelen. Ook gaan Peeter en Mandy aan de hand van dit onderzoek in op de vraag hoe de samenwerking tussen wetenschap en praktijk nieuwe mogelijkheden biedt voor beide partijen.

Bepalen online advertenties van politieke partijen ons kiesgedrag?
Rens Vliegenthart (UvA) en Milan Driessen (I&O research) gaan in op de (onbewuste) invloed van online advertenties van politieke partijen op ons kiesgedrag. Voor onderzoekers, journalisten en burgers is het lastig te controleren hoe en op welke wijze politieke partijen in Nederland digitaal campagne voeren. In deze studie is onderzocht welke partijen advertenties of uitingen plaatsen, hoe vaak ze dat doen en of ze daarbij gericht kiezers proberen te benaderen. Op welke manier kunnen deze digitale campagnes ons keuzegedrag beïnvloeden?

Scriptieprijs winnaar: self-referential advertising campagnes
Tijdens het symposium vindt traditiegetrouw de uitreiking plaats van de Swocc Scriptieprijs. Dit jaar gaat de prijs naar Alkmini Mouratidou die tijdens de bijeenkomst ingaat op haar onderzoek naar self-referential advertising campaigns ofwel zelfreferentialiteit in reclamecampagnes. Deze advertentietechniek drijft de spot met clichématige en conventionele reclametactieken. Tijdens deze bijeenkomst geeft Alkmini waardevolle aanbevelingen hoe adverteerders deze, soms riskante, naar zichzelf verwijzende advertentietechniek kunnen inzetten.

Brandr
We staan stil bij het laatste werk van onze oprichter Giep Franzen: Brandr. Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune) neemt ons mee in hoe Brandr is ontstaan, hoe het in het afgelopen jaar tot leven is gebracht en geeft een voorproefje van hoe we hier een vervolg aan zullen geven.

Aanmelden als begunstiger?
Onderaan deze pagina kun je je aanmelden voor het Symposium. Kun je er niet fysiek bij zijn? Geef het aan in je aanmelding en je ontvangt meer informatie over de livestream.

Aanmelden als student/docent?
Voor studenten/docenten die willen deelnemen vanuit bibliotheek.swocc.nl is het mogelijk om de livestream bij te wonen. Meld je hier aan.

Geen begunstiger?
We organiseren deze bijeenkomst voor onze begunstigers. Ben je geen Swocc-begunstiger maar wel geïnteresseerd? Mail naar info@swocc.nl. Bij binnenkomst wordt er een vaccinatie- of testbewijs middels de Corona Check app gevraagd. Na je aanmelding ontvang je meer informatie over wat je hiervoor moet doen. Meer info staat hier.

PROGRAMMA

13:30              Inloop

14:00              Introductie en Welkom

14:10              Kritische ‘column’: hoe kunnen praktijk en meer van elkaar profiteren?
Kick-off keynote spreker – Patrick De Pelsmacker

14:40              Welke factoren verleiden consumenten tot de adoptie van duurzame goederen en diensten?
Ronald Voorn (Hogeschool Utrecht) & Jan-Willem van Wensem (Econic)

15:10               Uitreiking Swocc Scriptieprijs
Self-referential advertising campagnes: hoe zet je deze, soms riskante, advertentietechniek in als marketeer?
Alkmini Mouratidou (Universiteit van Amsterdam)

15:30               Pauze

16:00                Hoe kunnen merken van belang zijn voor consumenten in een crisis?
Peeter Verlegh (VU) en Mandy Merks (Validators)

16:30               Brandr: het laatste werk van Giep Franzen
Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune)

16:40               Hoe beïnvloeden campagnes van politieke partijen ons kiesgedrag?
Rens Vliegenthart (UvA) en Milan Driessen (I&O research)

17:10                Afsluiting

17:20                Borrel

LOCATIE

De Balie
Kleine-Gartmanplantsoen 10
1017 RR Amsterdam

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken