Diergaarde Blijdorp presenteert nieuwe strategie

Diergaarde Blijdorp presenteert nieuwe strategie
  • Algemeen
  • 1 nov 2023 @ 13:59
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StrategieMarketing

Diergaarde Blijdorp introduceert een aangescherpte visie voor de toekomst. Ze schetsen in hun nieuwe plannen een duidelijk beeld van deze koers tot en met 2050. 'Together we bring nature back to life, is onze nieuwe missie.'

'Als organisatie kijken wij met een diep gevoel van verantwoordelijkheid naar de wereld om ons heen en beseffen we dat soortbehoud en natuurherstel onze belangrijkste doelen zijn. Wij hebben het voorrecht om aan het stuur te zitten en met onze expertise en ervaring meetbare impact te creëren', aldus Erik Zevenbergen, directeur Diergaarde Blijdorp. Het Masterplan is te downloaden op diergaardeblijdorp.nl.

Herstellen van de natuur
Buiten dat Diergaarde Blijdorp al 166 jaar één van de mooiste dierentuinen van Europa is, neemt de diergaarde een andere, wezenlijke rol op zich. 'Onze missie is eenvoudig maar krachtig: wij zijn toegewijd aan het herstellen van de natuur. We begrijpen dat onze planeet kampt met ernstige ecologische uitdagingen en wij voelen een diepe roeping om het tij te keren. Het behoud van biodiversiteit, het herstel van ecosystemen en het bevorderen van duurzaamheid vormen de kern van ons streven', vertelt Zevenbergen.'Together we bring nature back to life, is daarom ook onze nieuwe missie. Onze Diergaarde kan daar een grote rol in spelen.'

De TIEN soorten
Diergaarde Blijdorp richt zich in eerste instantie op tien dier- en plantsoorten waarvoor ze een grote rol van betekenis spelen op het gebied van soortbehoud en natuurherstel: de TIEN. Het doel is dat deze soorten in 2050 niet langer staan aangemerkt als ‘Bedreigd’ op de IUCN Red List en dat ze daar significant aan bijgedragen hebben. Voor sommige dieren zijn ze al jarenlang de coördinator van het internationale populatiemanagementprogramma. Voor een aantal zijn ze één van de weinigen ter wereld die de soort houdt. In de toekomstplannen gaat het om deze tien soorten: rode panda, rüppellsgier, dwergnijlpaard, Antilliaanse leguaan, vleet, Aziatische olifant, kroeskoppelikaan, doktersvis, annam waterschildpad en Rwanda warm waterlelie. In het Masterplan staat uitvoerig uitgelegd wat de impactgebieden en concrete doelen zijn.

Voor toekomstige generaties
'De generatie die nu wordt geboren, is in 2100 de erfgenaam van de wereld die wij vandaag met elkaar vormgeven. Het is onze verantwoordelijkheid om nu actie te ondernemen voor de natuur en biodiversiteit, zodat onze kinderen kunnen genieten van een gezonde en evenwichtige planeet. Onze huidige keuzes en inspanningen bepalen de erfenis die wij achterlaten voor toekomstige generaties. Het is cruciaal dat wij ons bewust zijn van de impact die wij hebben op de aarde en haar kostbare ecosystemen. De liefde voor de natuur, die wij ten diepste voelen, willen wij graag overbrengen op anderen', aldus Zevenbergen.
(PvWK)

Over Diergaarde Blijdorp
'Stichting Koninklijke Rotterdamse Diergaarde, beter bekend als Diergaarde Blijdorp, is al 166 jaar één van de mooiste dierentuinen van Europa. Het is niet alleen de best bezochte dierentuin van Nederland, maar ook al meerdere jaren verkozen tot het leukste uitje van Nederland. Je ervaart de wereldse natuur en dieren in Diergaarde Blijdorp van heel dichtbij. Meer informatie op diergaardeblijdorp.nl.'

(bron: Diergaarde Blijdorp)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken