Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water

Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
  • Algemeen
  • 26 mrt 2024 @ 07:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijCampagnes

Ontwikkelingsorganisatie Simavi en sociale onderneming Earth Water lanceren '100% Seksvrij Water’. Met dit limited edition drankkarton vragen de organisaties aandacht voor de ongemakkelijke waarheid dat vrouwen en meisjes door de wereldwijde watercrisis seksueel geweld ondervinden in landen als Kenia en Bangladesh.

Simavi werkt al decennia aan toegang tot water, in het bijzonder voor vrouwen en meisjes die het meest kwetsbaar zijn voor de gevolgen die klimaatverandering heeft op hun watervoorzieningen. 100% Seksvrij Water vormt onderdeel van Simavi’s campagne Stop Seks voor Water waarin geweld gebaseerd op gender in relatie tot water en onveilige toiletten onder de aandacht wordt gebracht en mensen hun handtekening kunnen zetten onder een petitie. Simavi’s doel is om in het najaar van 2024 ruim 80 duizend handtekeningen aan te kunnen bieden aan Pedro Arrojo-Agudo, de Special Rapporteur op Water en Sanitatie van de Verenigde Naties, en hem hiermee op te roepen om lidstaten op hun verantwoordelijkheid te wijzen om deze mensenrechtenschendingen te stoppen. Eerder verzamelde Simavi al handtekeningen om de Nederlandse politiek aan te sporen in actie te komen, met succes: er werd een motie aangenomen door de Tweede Kamer om meer aandacht te hebben voor lokale klimaatoplossingen.

Sextortion
Sextortion, oftewel seksuele afpersing, is een vorm van machtsmisbruik waarbij vrouwen onder druk worden gezet om seks te hebben in ruil voor drinkwater. Dit wordt in de hand gewerkt door toenemende waterschaarste en een gebrek aan watervoorzieningen. Vrouwen zijn daardoor uren per dag bezig om water te halen. Sabine Brusse, campagneleider bij Simavi: ‘Toegang tot schoon drinkwater is een mensenrecht, maar nog altijd heeft één op de vier mensen geen veilige toegang. Simavi vindt dat iedereen wakker moet worden voor de extreme omvang van de watercrisis.’

Wereld Waterdag
De campagne is gelanceerd op 22 maart, op Wereld Waterdag. De limited edition is verkrijgbaar voor afnemers van Earth Water, op verschillende festivals. Op alle campagne-uitingen (outdoor, online en de packaging) staat een QR-code naar de petitie.

Sacha de Boer en de Missen van Miss Beauty of the Netherlands
De bewustwordingscampagne Stop Seks voor Water zal ook onder de aandacht worden gebracht via promotieteams, waaronder de Missen van Miss Beauty of the Netherlands. ‘Wij staan als verkiezing voor krachtige vrouwen die zich ook maatschappelijk willen inzetten. Wij en onze Missen dragen graag bij aan de promotie van 100% seksvrij water.’, aldus Milou Verhoeks, oprichter en directeur Miss Beauty of the Netherlands. Daarnaast worden ook publieke activaties opgezet zoals een expositie van fotograaf en visueel verhalenverteller Sacha de Boer. Zij portretteerde voor Simavi afgelopen jaar vrouwen en meisjes in Kenia die dagelijks met de watercrisis te maken hebben, waaronder slachtoffers van sextortion. In 2024 reist De Boer naar Bangladesh voor een nieuw verslag. ‘Iedereen zou moeten begrijpen dat het klimaat ook een vrouwenzaak is. Vrouwen worden het hardst geraakt door de veranderingen, maar ook zijn zij de changemakers, zeker wanneer het lokale oplossingen betreft’, aldus De Boer.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken